Nederlandse social media gebruikers roerden zich weer in allerlei discussies. Degenen die menen dat op sociale media vooral onzin wordt besproken, kregen hun ongelijk bewezen toen er online tegen seksueel geweld werd gestreden.
#zeghet
Maandag doorbraken tweeps het zwijgen tegen seksueel geweld. Het was geen geplande actie, maar deze tweet gaf het startsein voor mensen om zich uit te spreken tegen seksueel geweld. Er werden op één dag 11.000 tweets verstuurd.
#Sesamstraat
Nog meer ging het los over Sesamstraat: ruim 21.000 tweets tussen donderdagavond en vrijdagavond. De reden? Sesamstraat wordt van NPO1 gehaald en verhuist naar een digitaal themakanaal. De grote meerderheid wil echter dat Sesamstraat blijft. Dat blijkt ook uit het statement in het meest virale Facebookbericht. Dit was de meest gedeelde tweet:
Ja, nou heb je de poppen aan het dansen. #Sesamstraat #SesamstraatMoetBlijven pic.twitter.com/elvxarriVT
— Maurice van Berkel (@Mvan_berkel) 6 november 2015
#Volkskrant
Vorige week schreef ik over plagiaat bij De Volkskrant. Deze week maakte de krant een kleiner foutje, maar wederom eentje die zorgde voor veel opschudding. Ze plaatsten een nieuwsbericht over Limburg in de categorie ‘Buitenland’. De actie kreeg op sociale media pas écht veel aandacht toen eurocommissaris Frans Timmermans op zijn Facebookpagina het bericht deelde met zijn 215.000 fans.
Tot slot konden we vorige week lachen om een PSV-supporter en de bijbehorende reactie van KLM. Meer verdeeld waren tweeps met het feit dat het sterretje (favoriet) werd vervangen voor een hartje (vind-ik-leuk). In onderstaande afbeelding zie je het sentiment van de ruim 6.000 tweets over het twitterhartje. Zoals gezegd, verdeeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!