De minister liet de Tweede Kamer vorige week ook weten dat hij waarschijnlijk de prijzen voor patentloze geneesmiddelen bij wet gaat verlagen. Hij verwees naar België. Daar dalen medicijnen waarvan het patent verloopt met 27 procent in prijs. De maatregelen zijn bedoeld om de snel stijgende uitgaven voor geneesmiddelen - dit jaar ruim vier miljard - aan banden te leggen.
Ambtenaren van Hoogervorst schatten dat de farmaceutische industrie jaarlijks 720 miljoen uitgeeft aan de marketing van medicijnen, een kwart van de productiekosten. Dit budget wordt onder meer besteed aan artsenbezoeken en congressen waar artsen tegen vergoeding optreden. Op werkbezoek in Frankrijk leerde de minister dat dit soort activiteiten daar wordt belast. Hoogervorst overlegt binnenkort met staatssecretaris Wijn van Financiën hoe zo'n 'promo-tax' in Nederland kan worden ingevoerd.
De wettelijke prijsverlaging voor merkloze medicijnen treft vooral de apothekers. Die ontvangen nu kortingen van de farmaceutische industrie oplopend tot 60 procent bij de inkoop van medicijnen. Die bonussen worden - tot grote ergernis van Kamer en kabinet - niet doorgegeven aan de patiënt via lagere prijzen. Het totaal aan kortingen bedraagt jaarlijks naar schatting 600- tot 800 miljoen, zo'n 350 duizend euro per apotheker.
Hoogervorst erkent dat een prijsverlaging met 27 procent de fabrikanten nog steeds een ruime marge laat voor apothekersbonussen. Hij vertrouwt erop dat de verzekeraars via onderhandelingen over de vergoeding voor medicijnen de overige miljoenen eruit zullen persen. Zijn eigen VVD is tegen een prijsmaatregel omdat het de markt zou verstoren.
Hoogervorst staat onder grote druk sinds de rechter afgelopen december het afromen van de apothekersbonussen verbood. Daardoor dreigt de minister over 2003 en 2004 ruim 500 miljoen euro aan besparingen mis te lopen. Er ligt 'reparatiewetgeving' klaar en er wordt volop overlegd tussen apothekers en het ministerie. De prijsmaatregel is een extra 'stok achter de deur', aldus minister Hoogervorst.
De sector zelf wijst liever op de keerzijde van alle inspanningen. ‘Artsen hebben grote behoefte aan informatie over medicijnen’, zegt Nefarma-woordvoerster Rixt Meines in het dagblad Trouw. ‘Vooral nu patiënten steeds mondiger worden en ook de ziektekostenverzekeraars gaan concurreren, is productinformatie noodzakelijk.’ Dat 68 procent van de post marketing-onderzoeken flut is, zoals de inspectie in 2001 constateerde, is volgens haar onjuist. ‘98 procent van die onderzoeken deugt gewoon.’ En dat bedrijven artsen betalen voor hun aanwezigheid op marketingbijeenkomsten, zoals deze krant zaterdag meldde, zou 'niet maatgevend' zijn. Bovendien: waar baseert Hoogervorst eigenlijk die 725 miljoen op? Want volgens Nefarma geven de merkfabrikanten aanzienlijk minder uit aan marketing, waarbij de koepel overigens zelf geen bedrag wil noemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!