Overslaan en naar de inhoud gaan

Activisten hekelen 'extravagante reclame-uitgaven' van Nike tijdens Olympische Spelen

Het Olympisch reclameoffensief van het sportmerk zou een ‘klap in het gezicht’ zijn van benadeelde kledingarbeiders in Cambodja en…
'What's mine is mine and what's yours is mine'
'What's mine is mine and what's yours is mine'
© Uit 'WINNING ISN’T FOR EVERYONE | AM I A BAD PERSON? | NIKE'
'What's mine is mine and what's yours is mine'
'What's mine is mine and what's yours is mine'
© Uit 'WINNING ISN’T FOR EVERYONE | AM I A BAD PERSON? | NIKE'

Activisten hebben in Parijs geprotesteerd bij een enorm reclamescherm van Nike bij het Centre Pompidou. Volgens hen moet de sportartikelenfabrikant, die bezig is met een groot reclameoffensief tijdens de Olympische Spelen, compensatie betalen aan kledingarbeiders in Cambodja en Thailand die hun baan verloren.

related partner content for mobile comes here

"Nike heeft arbeiders beroofd van 2,2 miljoen dollar", claimen de activisten. Dat bedrag zou Nike verschuldigd zijn aan kledingarbeiders toen hun fabrieken, waar jarenlang sportkleding voor Nike werd gemaakt, moesten sluiten. De actie was georganiseerd door de actiegroep Clean Clothes Campaign. "De extravagante reclame-uitgaven van Nike tijdens de Olympische Spelen zijn een klap in het gezicht van de arbeiders in Thailand en Cambodja die al jaren worstelen om rond te komen."

Nike geeft meer dan ooit uit aan reclame tijdens de Olympische Spelen, om de dalende verkoopcijfers een halt toe te roepen. Onderdeel van de olympische campagne is de film 'Am I a bad person?', waarin een winnaarsmentaliteit ten koste van zo'n beetje alles mag gaan. 'Because if you don’t want to win, congrats. You’ve already lost.'

WINNING ISN’T FOR EVERYONE | AM I A BAD PERSON? | NIKE

Wil om te winnen aanwakkeren

Phil Knight, medeoprichter van het merk, deed een week voor de Spelen een zeldzame oproep aan de 'Nike Family' van atleten en coaches om 'de passie, het verlangen en de wil om te winnen opnieuw aan te wakkeren'. Daarna verwees hij naar de marketingcampagne van Nike voor de Olympische Spelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in