Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil eiwittransitie, maar zonder concessies aan smaak en gezondheid

Vegaburgers prima, maar zonder ongezonde toevoegingen alsjeblieft en het moet wel even lekker zijn als een echte burger.
Net zo lekker?
Net zo lekker?
© Shutterstock
Net zo lekker?
Net zo lekker?
© Shutterstock

Hoewel er brede steun is voor de eiwittransitie, waarbij plantaardige eiwitten de plaats innemen van dierlijke eiwitten, zijn Nederlandse consumenten kritisch. Smaak en gezondheid staan bovenaan hun prioriteitenlijst. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor van marktonderzoeksbureau MSI Consultants, een onderzoek onder 1.001 consumenten. Bijna de helft van de consumenten is bereid meer vleesvervangers zoals vegaburgers te eten, maar velen laten zich weerhouden door de aanwezigheid van ongezonde toevoegingen.

related partner content for mobile comes here

Consumenten verwachten in 2025 meer groente en fruit te eten en minder vlees en vis, en op de lange termijn denken ze aan meer plantaardig voedsel, kunstmatig vlees, 3D-geprint voedsel en alternatieve eiwitten zoals insecten. Maar ondanks deze vooruitzichten zijn ze huiverig voor technologische innovaties en sterk bewerkt voedsel.

Puur en onbewerkt

Genetisch gemodificeerd voedsel en 3D-geprint voedsel worden door de meerderheid afgewezen. Slechts zestien procent heeft een positief gevoel over genetische modificatie, en slechts negen procent verwacht dat 3D-geprint voedsel lekker zal smaken. De voorkeur voor puur en onbewerkt eten blijft sterk, met opmerkingen zoals ‘Het gevoel van “puur natuur” is dan weg’ en ‘Hoog bewerkt eten maakt ons ziek.’

Daarnaast vinden consumenten het recent geïntroduceerde hybride vlees en verrijkt vlees ook niet aantrekkelijk. Slechts twaalf procent vindt deze producten lekker of denkt dat ze lekker zullen zijn.

De boodschap is duidelijk: terwijl de eiwittransitie breed gedragen wordt, zullen nieuwe producten moeten voldoen aan de hoge eisen van consumenten op het gebied van smaak en gezondheid om echt succesvol te zijn. De consument wil verandering, maar niet ten koste van kwaliteit en natuurlijkheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in