Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand Finance: ‘Shell meest waardevolle Nederlandse merk ondanks dalende merkkracht’

KPN heeft de meeste merkkracht, maar volgens de rekensom van Brand Finance is de merkwaarde van Shell meer dan tien keer zo groot.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Shell is met een merkwaarde van 47 miljard euro het meest waardevolle Nederlandse merk. Daarmee is het zelfs vijf keer meer waard dan de nummer twee, ING (9,3 milard). Dat blijkt althans uit de jaarlijkse rapportage van adviesbureau voor merkwaardering Brand Finance. Maar de merkwaarde (wat een merk waard is in dollars of euro’s), is nog iets anders dan merkkracht. Dat is een score die wordt toegekend op een schaal van 0 tot 100 (om vervolgens omgezet te worden in een letterbeoordeling als AAA, AA+, AA etc.) op basis van de factoren merkinvesteringen, merkwaarde en merkprestaties. En hoewel de merkwaarde van Shell met 1 procent is gegroeid tot die 7,0 miljard euro, stelt Brand Finance dat de merksterkte van Shell is gedaald van AA+ naar AA.

related partner content for mobile comes here

Brand Finance verklaart dit doordat Shell te maken heeft met dalende inkomsten, een afname van de bedrijfswaarde en toenemende kritiek op zijn fossiele brandstofverleden.

Investeren

Automerk Daf is het snelst groeiende merk van Nederland in het rijtje van Brand Finance. Met een waardestijging van 54 procent komt het tot een merkwaarde van 1,4 miljard euro. Sterke vraag naar de logistieke producten en premium bedrijfsvoertuigen van Daf heeft deze groei gestimuleerd, resulterend in forse omzetstijgingen. Verzekeringsmerk ASR zag ook een sterke groei van 50 procent tot 2 miljard euro. ASR's sterke organische groei, samen met een stijging in de Brand Strength Index-score, heeft deze groei aangejaagd. Brand Finance denkt dat campagnes zoals 'Verzeker als een Baas' voor werkplekverzekeringen mogelijk hebben bijgedragen aan deze stijging in merkwaarde.

Telecomoperator KPN is nu het sterkste merk in Nederland, en heeft Albert Heijn en Heineken ingehaald. Met een AAA-beoordeling steeg de Brand Strength Index-score van KPN naar 88,0 van de 100, dankzij hoge scores in bekendheid, overweging en merkinvesterings-metrics in het onderzoek van Brand Finance.

Zie hieronder de top 10 van meest waardevolle Nederlandse merken met zowel merkwaarde (in euro's) als merkkracht (in letters) van 2023 en 2024.

Voor de hele top 50 van Brand Finance, klik hier.

Top 10 Nederlandse merken (merkwaarde)
Top 10 Nederlandse merken (merkwaarde) Brand Finance
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in