Overslaan en naar de inhoud gaan

Vattenfall schrapt claim ‘Fossielvrij leven binnen één generatie’ na gesprekken met ACM

De claim van Vattenfall is ‘mogelijk misleidend’, zegt de marktwaakhond.
Windmolens van Vattenfall
Windmolens van Vattenfall
© https://www.vattenfall.nl/over-vattenfall/wie-we-zijn/
Windmolens van Vattenfall
Windmolens van Vattenfall
© https://www.vattenfall.nl/over-vattenfall/wie-we-zijn/

Ledikantje

Vattenfall timmert al sinds 2020 aan de weg met ‘fossielvrij binnen één generatie’. Het tuigde toen een complexe campagne op rond een fossielvrij kinderledikantje (onder meer met handgeweven beddengoed, wol die van Texel per zeilboot aan vaste wal werd gebracht en boom uit de Noordoostpolder, geveld met groene stroom), waarvan de gedroomde uitkomst moest zijn dat de campagne betekenis zou geven aan het merk Vattenfall. Dat zei Cindy Kroon, directeur Klanten bij Vattenfall Nederland, toen in een toelichting op de campagne aan Adformatie. Een lastig verhaal omdat Vattenfall het op dat moment helemaal niet zo goed deed. Volgens de destijds laatste cijfers (2018) was 66 procent van de door Vattenfall verhandelde stroom nog van een vervuilende fossiele bron.

Concreet benoemen

Nu, zo’n 4,5 jaar later, stopt Vattenfall met het gebruiken van de claim en gaat in plaats daarvan zijn klimaatambitie concreet benoemen in de communicatie met consumenten, meldt de ACM. De energieleverancier heeft een concreet plan om zijn CO2-uitstoot te minderen en ‘bezint zich op een manier waarop zij haar ambitie op het gebied van CO2-reductie op een goede manier onder de aandacht van zijn klanten kan brengen’, aldus de ACM.

Cindy Kroon, nog altijd commercieel directeur bij Vattenfall, benadrukt nu dat het belangrijk is dat claims correct zijn en klanten daarop kunnen vertrouwen. Tegen het ANP zegt ze ervan overtuigd te zijn dat de slogan ‘duidelijk verwoordde’ wat de ambitie van Vattenfall is. ‘Maar we begrijpen ook het standpunt van de ACM. Dit betekent dat wij nu stoppen met onze slogan die zoveel mensen aan Vattenfall en de energietransitie linken, en dat vinden wij spijtig.’

Fossielvrij ledikant
Fossielvrij ledikant Vattenfall

Lees ook:

Vattenfall drukte in 2020 hard op de knop van ‘fossielvrij leven mogelijk maken’. Maar ging dat wel samen met zijn relatief fossiele bedrijfsvoering? Lees het interview dat Cindy Kroon van Vattenfall aan Adformatie gaf in februari 2020.

Energieleverancier Vattenfall bouwt fossielvrij kinderledikant om ‘gesprek op gang te brengen’

Uit de laatste rapportage van Wise Nederland over de duurzaamheid van Nederlandse energieleveranciers (die stamt uit 2021), blijkt Vattenfall stappen te zetten. De eindscore van het bedrijf stijgt van 4,3 naar 7,4. Vooral op het onderdeel ‘investeringen’ scoort Vattenfall hoog (een 10!). Voor inkoop (veel fossiel) haalt Vattenfall echter een mager viertje. Wise: ‘Om beter te scoren in dit onderzoek zou het bedrijf vooral haar inkoopbeleid moeten veranderen: er zou meer duurzame elektriciteit direct bij de bron ingekocht moeten worden. Ook zou de score verbeterd kunnen worden door meer wind en zonne-energie uit Nederland in de leveringsmix op te nemen.’ Vattenfall zegt naar aanleiding van het stoppen met de claim niets aan zijn klimaatambities te veranderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in