Dat blijkt uit een lijst met de vijftig meest waardevolle merken, die het merkwaarderingsbureau Brand Finance Nederland voor de derde keer publiceert. Het gaat in de lijst om merken die nationaal of internationaal opereren.
Shell heeft de hoge merkwaardering te danken aan betere toekomstverwachtingen. Marc Cloosterman, directeur Brand Finance Holland: ‘De merkwaarde van Shell blijft goed stijgen. Dit komt naast de algemene verbetering van de financiële vooruitzichten ook door een lichte stijging van de merksterkte. ‘Bij de andere bedrijven in de top 50 zien we gemiddeld de merkwaarde met 3,2% dalen. Het is een signaal dat de Nederlandse merken het door de crisis nog moeilijk hebben. Maar er zijn lichtpuntjes zichtbaar. De vele scherpe dalingen van vorig jaar zijn nagenoeg verdwenen. Dat zijn de eerste tekenen richting herstel.'
Top 10
De andere opvallende stijger in de top 10 is Philips. Het concern weet met een stijging van 16,8 procent tot een merkwaarde van ruim 6 miljard euro van de vierde naar de derde plek te klimmen. Reden voor deze stijging is een hogere bedrijfswaarde gecombineerd met een licht toegenomen merksterkte.
ING staat, ondanks een absolute daling van 531 miljoen euro op de tweede plaats. Van ING is vorig jaar alleen de waarde van de verzekeringsactiviteiten opgenomen in de lijst. Dit jaar is ING opgenomen voor zowel de bancaire- als verzekeringsactiviteiten, omdat ING bezig is de verzekeringsactiviteiten af te splitsen. De komst van ING in de top 10 en de stijging van Philips zorgt dat Rabobank daalt van de tweede naar de vierde plek.
Hier volgt de top 10 van de Brand Finance Dutch Top 50:
Waarde predicaat ‘Koninklijk’
Met de aanstaande troonswisseling op komst heeft Brand Finance eveneens een onderzoek gedaan naar de waarde van het predicaat ‘Koninklijk’ voor een merk of bedrijf. Uit het onderzoek blijkt dat de symbolische kroon in het beeldmerk behorend bij het predicaat ‘Koninklijk’ ervoor zorgt dat consumenten meer vertrouwen in bedrijven hebben die ‘Koninklijk’ zijn. In de Brand Finance Dutch Top 50 staan zestien bedrijven die zich Koninklijk mogen noemen. Slechts vijf daarvan voeren in hun logo de symbolische kroon, dat zijn KLM, KPN, Ahold, Boskalis en PostNL.
Een kleine peiling door Brand Finance maakt wel duidelijk dat bedrijven hun voordeel kunnen doen met het Oranjehuis. Een merklogo met een kroon, zoals bij KLM, krijgt bijvoorbeeld meer waardering dan een logo zonder kroon. Het predicaat ‘koninklijk’ werkt meer vertrouwen bij klanten, maar brengt niet direct meer geld in het laatje. Het is onduidelijk of consumenten door zo’n predicaat meer gaan kopen of bereid zijn meer te betalen.
Shell kwam eerder deze week ook al uit de bus als Meest Favoriete Werkgever van Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!