Duurzaamheid is voor een meerderheid (tweederde) van de Nederlanders een belangrijk onderwerp, blijkt uit de Retail Buying Studie van IPG Mediabrands. Ruim meer dan de helft (58 procent) wil milieuvriendelijke producten kopen, 57 procent producten met weinig verpakking en fairtrade producten en 54 procent producten met keurmerk en diervriendelijke merken.
Tijdens corona koopt de consument iets minder duurzaam. In tijden van onzekerheid is er een hang naar oude en vertrouwde producten. De verkoopcijfers van Knorr en Maggi namen de afgelopen tijd weer toe.
Hoe ouder mensen zijn, hoe duurzamer ze zich gedragen, of het nu gaat om isolatie, groene stroom, minder water verbruiken of seizoensgroenten kopen. Jongeren dragen wel meer tweedehandskleding en hebben het er meer over in social media.
Keurmerken belangrijk
Keurmerken spelen een belangrijke rol bij het nemen van aankoopbeslissingen. De meest bekende keurmerken zijn Fairtrade van Max Havelaar, Beter Leven, Ik kies bewust en gezondere keuze. Opvallend is dat veel mensen keurmerken wel kennen maar niet weten wat ze betekenen. Desondanks komt een derde van de supermarktomzet uit producten met een duurzaamheidskeurmerk. En dit aandeel groeit dubbele cijfers.
Purpose washing
Nederlanders geven aan liever bij een winkel te kopen die duurzaamheid belangrijk vindt (en daar dus over communiceert). Merken die daar het beste scoren zijn onder meer Ikea, Rituals, Hema, AH en Marqt.
Na jaren van voorzichtigheid is in 2019 een duidelijk omslagpunt waarneembaar in het aantal advertenties in Nederland met een duurzaamheidsboodschap. Adverteerders waren voorheen voorzichtig, want sommigen kregen kritiek en al of niet terechte verwijten van ‘purpose washing’ over zich heen. Het is immers al snel hypocriet als een bedrijf over haar duurzame inspanningen gaat communiceren. Er is altijd nog wel iets ergens in de keten níet duurzaam of circulair waar de pers of belangengroepen op in kunnen springen.
Bedrijven hebben dus lang getwijfeld of stellingname en boodschappen over duurzaamheid in de communicatiestrategie moet worden meegenomen. In 2019 is een einde is gekomen aan de twijfel om dat te doen. Meer en meer adverteerders durven het aan om dit onderwerp te agenderen in reclame. En we verwachten dat dit nu door gaat zetten.
Onderstaande tabel geeft dat op basis van de gegevens van Nielsen aan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!