Warenhuis Macy's wordt de eerste retailer in de Verenigde Staten met een docudrama. De serie 'Unwrapping Macy's' is vanaf 30 september te zien op WE, Women's Entertainment.
Volgens New York Times wederom een tv-programma in de reeks van corporate tv-docudrama, een mix van een realistische documentaire en een infomercial.
De producers verkopen de show als een 'onthullende kijkje achter de schermen' van Amerika's grootste warenhuisketen. 'Unwrapping Macy's zal bestaan uit acht afleveringen, opgenomen in de Macy's gevestigd aan Herald Square in New York City ? de grootste vestiging.
Gevaarlijke marketing is het niet echt voor Macy's, aldus NY Times.
De retailbusiness kent veel potentiële conflicten: klanten die zeuren, onbeleefd winkelpersoneel die zeurende klanten afkatten, winkeldiefstal (vaak door het eigen personeel begaan), lelijke kleding die niet verkoopt en wanhopige kortingsacties die omzet kosten.
Macy's had een voorwaarde: de filmcrew mocht niet zes maanden lang louter de klantenservice-afdeling filmen. Te veel van de reality-shows is gericht op negatieve ervaringen, aldus Macy's.
En dat wil Macy's natuurlijk niet.
Geen veto-stem
De producer (het productiebedrijf True Entertainment benaderde Macy's ? niet andersom) moest zelfs een 'auditie-pilot' maken zodat Macy's kon beoordelen of het er mee akkoord kon gaan. De hoge bazen van Macy's hadden geen veto-stem, maar wel invloed op de richting van de serie. Maar het warenhuis betaalt niets, er is geen sprake van sponsoring.
De serie begint in de maand dat enkele honderden kleinere warenhuizen in Boston en Washington DC de naam Macy's zullen gaan gebruiken.
New York Times meldt dat het opmerkelijk is dat in de serie, die op een vrouwenzender wordt uitgezonden, hoofdzakelijk mannen fungeren. Mannen die dameskleding ontwerpen, mannen die de winkels runnen en mannen die speciale projecten begeleiden.
Bovendien bestaat de top van ketens als Macy's, Bloomingdale's, Saks, Neiman Marcus en J.C. Penney voornamelijk uit mannelijke managers. En dat terwijl de doelgroep van WE bestaat uit vrouwen tussen 30 en 40 jaar.
Maar de manager Kim Martin van WE vindt dat niet zo'n probleem: de Macy's-shoppers bestaat uit dezelfde doelgroep als de kijkers van WE. 'WE-vrouwen houden ervan om te winkelen', zegt ze in de krant. 'Onze programma's gaan over je goed voelen en lol hebben. De serie voldoet daaraan.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!