Het reclameprogramma van de Texas University heeft de hoogste ranking in de Verenigde Staten. Atkinson doceert daar duurzaamheidscommunicatie. Met haar onderzoek naar groene marketing heeft ze een wereldwijde reputatie opgebouwd, en mag als een van 'de' specialisten op dit gebied worden beschouwd.
'De jongere consument zit erachter. Mede dankzij sociale media is er een generatie opgegroeid met smeltende gletsjers en verdrinkende ijsberen en zij stemmen met hun portemonnee. Dat is de afgelopen tien jaar gaande.'
'De relatie tussen adverteerder en consument is in meerdere opzichten anders. De vorige periode waarin dit een belangrijke rol speelde, was in de jaren tachtig. Je zag bijvoorbeeld een bedrijf dat reclame maakte voor biologisch afbreekbare vuilniszakken die eigenlijk alleen afbreekbaar waren als ze aan zonlicht werden blootgesteld. Daar heb je op de vuilstort dus niets aan. Dat soort dingen leidde tot scepsis en een “het zal wel”-houding bij consumenten, waardoor de beweging destijds vastliep. Die halve leugens zijn wel een beetje van het toneel verdwenen.'
'Maatschappelijke verantwoordelijkheid is meer dan ooit top of mind. Jongeren vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk dat ook hun werkgever hun waarden deelt. En het is nu proactiever. Merken met de juiste waarden worden gezocht, onderling aanbevolen en beloond met fans en volgers.'
'Nou, we kijken op alle mogelijke manieren naar de ontwikkeling en je ziet ook dat Millennials en de Gen Z-groep in woord principiëler zijn dan in daad. We zien een discrepantie tussen wat er uit de enquête komt en de beslissingen die ze nemen als ze voor het schap staan. Dat wat duurdere merk met de ethische supply chain blijkt dan toch niet altijd gekozen te worden.'
'Wees consequent in je gedrag en je verhaal. Dat is de sleutel. En ga een stap verder. Neem bijvoorbeeld de eiermarkt; je hebt biologisch, vrije uitloop, kooivrij, vegetarisch gevoerd, natuurlijk zelfs. Definieer die concepten en communiceer ze vervolgens bij herhaling. Uit onderzoek blijkt dat consumenten graag meer informatie willen. En ja, het is reclame, het moet kort en krachtig - gebruik dus visuals. Daar is niets nieuws aan, maar het is enorm effectief.'
'Vooral aan adverteerders die niet consequent zijn wordt veel aandacht besteed. Natuurlijk zijn er bedrijven die uit meerdere industrieën bestaan, sommige groen en andere niet. Dat ziet men als hypocriet. Wordt dat opgepikt dat ontstaat er opvallend veel negatieve publiciteit.'
'Ik denk het wel. Het is belangrijk voor de jongere generaties, dus het zal een tijdje meegaan. Het levert winst op en het versterkt de merkwaarde. Dat zijn belangrijke argumenten.'
'Mensen zijn rommelig en niemand is perfect. Leg je de lat te hoog, dan verliezen klanten en consumenten hun interesse. Stapsgewijs veranderen dus. Kleine stapjes zijn ook heel waardevol, zolang je je doelen maar niet uit het oog verliest.'
'Nieuws over klimaatverandering kan deprimerend zijn en verlammend werken. Maar ik verlaat ontmoetingen met de studenten altijd energiek en optimistisch. Ze zijn gepassioneerd, gemotiveerd en slim. Ik geloof sterk dat ze het verschil zullen maken.'