KLM Space grote winnaar Eurobest

Van de 24 Nederlandse bekroningen bij Eurobest, waren er 1 goud, 4 zilver en 3 brons voor KLM Space, ingezonden door DDB & Tribal en Rapp.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Werk van Nederlandse bodem was goed voor 24 bekroningen bij Eurobest 2013. Dat is beter dan vorig jaar toen ‘we’ 19 bekroningen uit Lissabon mochten meenemen.

Space
De grote winnaar dit jaar – vanuit Nederlands perspectief althans – is de case die werd ingezonden door DDB & Tribal Amsterdam (6x) en Rapp Amsterdam (3x). De prijzen landen derhalve in hetzelfde concern, want Rapp maakt ook onderdeel uit van DDB. Het kreeg één keer goud en twee keer zilver in de categorie Interactive, één zilver in Design, één zilver in Mobile en het brons was in de categorieën Interactive (2x) en Promo & Activation.

DDB & Tribal on top
De tweede constatering moet zijn dat DDB & Tribal met kop en schouders uitstak boven het Nederlandse veld. Dat beeld kwam al naar voren in het aantal , nu ook in de bekroningen. Zeven zilver en vier brons en dan rekenen we buiten de bekroningen die Rapp ontving voor KLM Space: een goud en een brons.

Film
DDB & Tribal won ook drie keer zilver voor drie verschillende commercials voor Inshared. Nederland doet dus weer een beetje mee in de categorie Film. Vorig jaar stond de teller bij Eurobest op nul.

Waarom wachten
Vermeldenswaard is ook de inzending van Ogilvy voor Déla: Waarom wachten tot het te laat is. Dat haalde het tweede Nederlandse goud binnen en wel in de categorie Branded Content & Entertainment. Verder haalde het nog twee keer brons, in Promo & Activation en in Media. (In de zomer haalde Déla nog een Media Grand Prix in Cannes.) Opvallend genoeg werd de case niet bekroond in de categorie Integrated.

Opgelet
Met twee zilver en een brons, deed ook de Volkswagencampagne GTI Bannerbahn van de hand van Achtung! het uitstekend (zie &;making of&; hieronder). De bekroningen vielen in Interactive en in Promo & Activation. Ook leuk om te vermelden is dat Achtung! de enige bekroning in - uitgerekend - de categorie radio binnenhaalde. De bekroning (zilver) is voor Porsche Cayenne Kilometer.

 

Nitrocharge
De beste categorie voor Nederland was Interactive met één keer goud, drie keer zilver en twee keer brons. Daarmee komt de teller net als vorig jaar op zes bekroningen te staan. De drie vermeldingen voor Nitrocharge your game van Adidas – ook door DDB & Tribal – werden niet omgezet in metaal. Ook in mobile (twee vermeldingen) bleef het net leeg voor Nitrocharge.

Hieronder alle Nederlandse bekroningen op een rijtje:

Branded content & Entertainment
Goud: Déla Waarom wachten tot het laat is? door Ogilvy
Zilver: Metropole Orkest Tweetphony door Havas Worldwide Amsterdam

Design
Zilver: KLM Space door DDB & Tribal Amsterdam

Film Craft
Brons: Volkswagen Das Hund door The Ambassadors Amsterdam

Film
Zilver: Bubble wrap voor Inshared door DDB & Tribal Amsterdam
Zilver: Camouflage caravan voor Inshared door DDB & Tribal Amsterdam
Zilver: Doorbell path voor Inshared door DDB & Tribal Amsterdam

Interactive
Goud: KLM Space door Rapp Amsterdam 
Zilver: KLM Space door DDB & Tribal Amsterdam 
Zilver: KLM Space door DDB & Tribal Amsterdam
Zilver: Volkswagen GTI Bannerbahn door Achtung!
Brons: KLM Space door DDB & Tribal Amsterdam
Brons: KLM Space door DDB & Tribal Amsterdam

Media
Brons: Déla Waarom wachten tot het laat is? door Ogilvy

Mobile
Zilver: KLM Space door DDB & Tribal Amsterdam

Outdoor
Brons: The Economist, Your train may never come door FHV BBDO
Brons: Heineken Ignite door DDB & Tribal Amsterdam

PR
Brons: Metropole Orkest Tweetphony door Havas Worldwide Amsterdam

Promo & Activation
Zilver: Volkswagen GTI Bannerbahn door Achtung!
Brons: Heineken Ignite door DDB & Tribal Amsterdam
Brons: KLM Space door Rapp Amsterdam
Brons: Volkswagen GTI Bannerbahn door Achtung!
Brons: Déla Waarom wachten tot het laat is? door Ogilvy

Radio
Zilver: Porsche Cayenne Kilometer door Achtung!

Geen bekroningen in de categorieën Craft: Print & Poster, Print, Direct en Integrated

Special Awards
Vrijdagavond werden ook nog de zogeheten special awards uitgereikt. Zie de volledige lijst hieronder. Nederland komt er overigens niet in voor.

Network of the Year:
1.      DDB
2.      BBDO
3.      Publicis

Independent Agency of the Year:
1.      Heimat, Berlin
2.      Serviceplan, Munich
3.      Forsman & Bodenfors, Gothenburg

Agency of the Year:
1.      Serviceplan, Munich
2.      Heimat, Berlin
3.      DDB, Paris

Interactive Agency of the Year
1.       Forsman & Bodenfors, Gothenburg
2.       SMFB, Oslo
3.       Try/Apt Advertising Agency, Oslo

Eurobest Palm Award:
1.      Bacon, Frederiksberg
2.      Henry de Czar, Paris
3.      Blink Productions, London

Advertiser of the Year:
Canal+

Lees ook: 
;Das Hund&; op shortlist craft
E;We gaan weg van social media&;

Dit bericht is aangepast op zondag 8 december om 10:29 uur.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie