Albert Heijn nam vorige week - als een van de vele - deel aan de Nationale Week Zonder Vlees. Albert Heijn denkt namelijk dat het de drempel kan verlagen om een dagje minder vlees te eten door te laten zien hoe veelzijdig en lekker zijn assortiment vleesvervangers is. Het reclamegedrag van Albert Heijn in 2018 rijmt daar ogenschijnlijk niet mee. De supermarkt maakte vorig jaar namelijk twee keer zoveel reclame voor vlees als in 2017. Daarbij komt dat Albert Heijn het aantal reclames voor vleesvervangers in 2018 met tweederde verminderde. Dat blijkt althans uit onderzoek van media-registratiebureau Adfact, dat is uitgevoerd voor stichting Even Geen Vlees.
2% is vegetariër
Albert Heijn bevestigt noch ontkent de cijfers die Adfact rapporteert. Wel zegt het in een reactie dat de trend naar een ‘flexitarisch eetpatroon’ duidelijk te zien is in de eigen winkels. ‘Niet alleen de verkoop van vleesvervangers groeit hard, ook het assortiment is de afgelopen periode flink uitgebreid. We zijn dan ook de grootste verkoper van vegetarisch assortiment in Nederland.'
Als supermarkt met het grootste marktaandeel is het bijna vanzelfsprekend dat het óók markleider is in het vegetarische assortiment. Albert Heijn motiveert de verdubbeling van zijn vleesreclames met de opmerking dat nog steeds maar zo’n twee procent van de Nederlanders vegetariër is. ‘We willen klanten die graag vlees eten dus ook keuze en voordeel bieden. Wat ons betreft sluit het een het ander niet uit.’
Vega-burger
Toch lijkt een verdubbeling van het aantal vleesreclames niet hét middel om de drempel te verlagen een dagje minder vlees te eten. Nog moeilijker is het in dat licht te verklaren waarom het aantal reclames voor vleesvervangers zo drastisch werd verminderd. Andere supers lieten wat dat betreft in 2018 wel verandering zien. Jumbo en Plus maakten vorig jaar respectievelijk vijf en zes keer zoveel reclame voor vleesvervangers als in 2017. Ook Lidl liet het aandeel van vleesvervangers in hun reclames sterker groeien dan het aandeel van vlees.
Overigens is Albert Heijn volgens stichting Even Geen Vlees niet de enige supermarkt waar ruimte voor verbetering is waar te nemen. Jumbo (hoewel dat dus wel fors meer vleesvervanger-reclame maakte), volgde Albert Heijn in 2018 qua vleesreclame op de voet. Ook hekelt de stichting Lidl, dat zijn winkelindeling inmiddels heeft aangepast door 'vers vlees' een prominente plek te geven in het midden van de winkel.
Onbegrijpelijk
Ook begrijpt de stichting niets van het door Albert Heijn in 2018 gelanceerde 'Echt Vers' concept. Daarin speelt vlees een belangrijke rol, terwijl vleesvervangers er juist buiten vallen. Stichting Even Geen Vlees: ‘Een onbegrijpelijke keuze van Albert Heijn, vooral als je ziet hoe sterk de vraag naar vleesvervangers toeneemt.’