De kötbullars, de bekende gehaktballetjes van Ikea, zijn binnenkort ook in een vegetarische variant verkrijgbaar. Met de introductie van het duurzame balletje hoopt Ikea dat eind 2020 een kwart van het food-aanbod plantaardig is.
Ikea verkoopt wereldwijd meer dan een miljard (!) gehaktballetjes per jaar. De toevoeging van het plantaardige balletje aan het assortiment kan daardoor een enorme impact hebben. Het warenhuis wil haar klanten aanmoedigen om duurzamere keuzes te maken, ook vleeseters. 'Met het grote bereik van Ikea hebben wij de verantwoordelijkheid en mogelijkheid om voor heel veel mensen eten te maken dat beter is voor het milieu én goed smaakt. Het is Ikea gelukt om de lekkere smaak, malsheid en sappigheid van het gehaktballetje na te bootsen, zonder de toevoeging van vlees', zegt Marcel Ruttgers, Ikea Food Manager Nederland.
Volgens het Zweedse warenhuis smaakt de Huvudroll - gemaakt van erwteneiwit, haver, aardappel, uit en appel - exact hetzelfde als de vleesvariant. Toch zijn er ook enkele verschillen: de ecologische voetafdruk van de plantaardige balletjes zou 96 procent kleiner zijn dan die van vlees. Ook het prijskaartje ziet er anders uit. Waar je in een Ikea-winkel 5,5 euro betaalt voor een schotel met vleesballetjes, is dat nog maar 4,5 euro voor het vegetarische gerecht. Dat is opmerkelijk, want dergelijke producten zijn vaak duurder dan vleesproducten.
Restaurants per 1 september weer open
Ikea streeft ernaar zijn restaurants en speelplaatsen Småland per 1 september weer te openen. Komende zomer gaat het woonwarenhuis achter de schermen kijken hoe dit veilig zou kunnen. Volgens een woordvoerster mag een bezoek aan Ikea vanwege de virusuitbraak voorlopig nog "geen dagje uit" zijn, vandaar dat de restaurants en speelplaatsen komende tijd gesloten blijven.
Op 28 april heropenden de Ikea-winkels in Nederland. Het van huis uit Zweedse bedrijf nam toen de nodige veiligheidsmaatregelen om de verspreiding van het nieuwe coronavirus te voorkomen. Ook vanaf 1 juni blijven die maatregelen van kracht. Zo is maar een beperkt aantal bezoekers welkom in de filialen en is winkelen toegestaan met maximaal twee mensen tegelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!