De overstap is pikant, omdat PSA en Havas een lange gezamenlijke historie hebben.
MediaCom
In Nederland krijgt MediaCom het account in handen. Dat contract gaat in 2018 in.
Begin dit jaar was er een Europese mediapitch voor het media-account van PSA (waar de automerken Peugeot-Citroën onder vallen) met een waarde van 875 miljoen euro (netto zo'n 480 miljoen). Het account was in de landen Frankrijk, Spanje, Portugal, België en Nederland in handen van Havas, OMD werkte voor de automerken in Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. In Nederland zou het media-account netto 8 miljoen euro waard zijn.
Zowel Havas en OMD verliezen nu PSA, dat heeft besloten het account te consolideren bij WPP/GroupM-bureau MediaCom. In de laatste ronde van de pitch bleven Zenith (Publicis) en MediaCom over. Volgens een PSA-woordvoerder wil men kosten besparen, schaalvoordelen bereiken en werken met één mediapartner, plus beter getargete campagnes.
Opel
De review begon nog voordat PSA in maart aankondigde het Duitse Opel voor 2,2 miljard euro van General Motors te willen kopen.
Louwman & Parqui en Nimag
Havas Media werkt in Nederland sinds eind 2014 ook voor de automerken van Louwman & Parqui en Nimag (Toyota, Lexus en Suzuki). Dat was destijds opvallend vanwege de mogelijke conflicterende belangen.
Havas heeft ook het creatieve account van PSA in handen. Het is niet duidelijk wat daar mee gaat gebeuren.
Havas Media verliest in Nederland media-account Peugeot-Citroën aan GroupM
Het media-account verhuist in acht Europese landen, waaronder Nederland.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement