Een app ontwikkelen? Stel jezelf eerst 4 vragen

Overal is al een app voor ontwikkeld. Je kunt het echt zo gek niet verzinnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

App zijn sneller, inter-actiever en gemakkelijker. Facebook heeft wereldwijd meer dan een miljard actieve app gebruikers per maand en ruim 61% van hun omzet komt via mobile. Moet jij nu ook een app ontwikkelen?  Welke vragen moet je jezelf stellen voordat je een app gaat (laten) ontwikkelen?

1. Ben ik de eerste met dit idee?
Ben je de eerste of ga je een bestaand app idee nemen en verbeteren? Als je de eerste bent met het app idee, dan kun je jezelf afvragen waarom het er nog niet is. Met zoveel apps in de app stores zou dit mij niet een goed gevoel geven. Bestaat er al een app en heeft deze veel kritiek, dan kan dit een teken zijn dat er wel behoefte aan is, echter de appontwikkelaar heeft het niet goed uitgevoerd (en zijn budget is op). Nu voor jou het moment om dit over te pakken en te leren van de kritieken.

2. Heb ik al een potentiële doelgroep?
Het ontwikkelen van een nieuwe app is echt een enorme uitdaging. Je gaat iets maken waar potentiële gebruikers heeeeel enthousiast van moeten worden. Er zijn namelijk een aantal uitdagingen die je moet trotseren: hoe gaan ze mijn app vinden, wat gaan ze van mijn app vinden en wanneer gaan ze mijn app gebruiken? Het werken met een potentiële doelgroep tot je beschikking geeft de mogelijk om continue het idee te toetsen. Hoe gaan ze het gebruiken, speel dit na, en wat is hun gebruikerservaring? Denk na over welke rol mobiel kan spelen in de customer journey. Ben je een populaire website en ga je een app-versie aanbieden, dan kun je erop rekenen dat in eerste instantie alleen de die-hard gebruikers (20% van totaal) de app gaan gebruiken. Is dit voldoende voor succes?

3. Is het een groot probleem die ik ga oplossen?
Is het ‘breaking news’ als jouw app wordt gelanceerd? Wordt de wereld er een beetje beter van? Het is een beetje een vervelende vraag, maar waar ik op doel is dat je eigenlijk een probleem oplost waar gebruikers echt op zitten te wachten. Roepen ze al geregeld tegen je dat een app moet ontwikkelen? Kijken ze zelf al in de app store of er een app is die hun probleem oplost? Het bezoeken van een website (Googlen of URL intoetsen) is toegankelijker dan een app opzoeken in de app store, downloaden, installeren en dan ook nog het grote probleem daadwerkelijk kunnen oplossen.

4. Heb ik goed nagedacht hoe ik de app ga onderhouden?
Het laten ontwikkelen van een app kost geld, net zoals het ontwikkelen van een website geld kost. Een goede customize website kost heel veel geld en voor een app geldt dit niet minder. Het ontwikkelen van een app is wellicht nog duurder en in het begin heb je nog minder gebruikers dan dat je al op de website hebt. Je moet je app vervolgens continue blijven onderhouden want Apple en Android brengen geregeld updates uit in software en in design requirements. Je bent zeker niet klaar met ontwikkelen na de release van de app. Hoe makkelijker een app werkt voor de klant, hoeveel meer techniek aan de achterkant goed moet (blijven) werken.

Als je op alle 4 vragen een volmondige JA kunt zeggen, dan heb je echt goud in hadden. Dit betekent dat je goed hebt nagedacht over de app. Je hebt onderzoek gedaan naar de doelgroep, het probleem dat je gaat oplossen en wellicht nog wel het belangrijkste: je hebt funding (budget) voor het realiseren van de app. Super leuk! Aan de slag met jouw mobiele strategie zeg ik. Mijn tip: vergeet niet een uitgebreid budget te reserveren voor het marketing plan. Het promoten van apps, hoe goed de app ook werkt, is nog een hele klus!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie