Ed Walsh is bij Philips verantwoordelijk voor de communicatie rond de splitsing van het concern. De strategische kernboodschap gaat hand in hand met intensieve interne communicatie om de medewerkers aan boord te houden en het managen van emoties bij de buitenwacht. Walsh spreekt erover op Het Communicatiecongres. Rocco Mooij en Marike van Zanten interviewden hem ter voorbereiding.
Maandag 15 september 2014 – de eerste werkdag van Ed Walsh bij Philips. Zodra hij binnen is, wordt hij apart genomen. De mededeling: Philips zal binnenkort een splitsing aankondigen. De Lighting-divisie zal worden verzelfstandigd, de divisies Consumer Lifestyle en Healthcare ineengeschoven tot een healthtech-concern. Het is de grootste splitsing in de Nederlandse bedrijfsgeschiedenis (na ING) – een flinke communicatiekluif.
De splitsing van een bedrijf als Philips gaat onvermijdelijk gepaard met emoties, zowel bij de buitenwacht als intern. Hoe gaan jullie daar communicatief mee om?
‘Philips is ooit begonnen als een gloeilampenfabriek, dus de verzelfstandiging van de Lighting-divisie is omgeven door gevoeligheden. Frans van Houten heeft die als ceo ook erkend en benoemd. Dat vraagt om sensitieve en empatische communicatie. Na de bekendmaking van de splitsing op de aandeelhoudersvergadering in Amsterdam, eerder dit jaar, hebben we dan ook bewust de deur opengezet voor journalisten. Van Houten en Jeroen van der Veer als president-commissaris hebben extra tijd ingeruimd om media te woord te staan in een informele setting. Om te onderstrepen dat het een historische aandeelhoudersvergadering was en om tegemoet te komen aan de gevoelens die rond de splitsing leven. Maar ze hebben daarbij ook benadrukt dat het bedrijf wordt gesplitst omdat dat strategisch meer kansen schept voor alle bedrijfsonderdelen. De Lighting-divisie wordt niet zomaar afgestoten, maar krijgt door de splitsing de kans om de vleugels uit te slaan en het lot in eigen hand te nemen. Bijvoorbeeld met eigen gefocuste R&D. Gerard en Anton Philips, de grondleggers van het concern, gaven in hun tijd ook al aan dat het bedrijf sneller en ondernemender moest worden. Tegen die achtergrond moet de splitsing gezien worden: het is beter voor alle divisies. Dat is de kernboodschap.’
Hebben jullie Frans van Houten moeten briefen over het omgaan met die emoties?
‘Nee, Frans is als ceo zelf voortgekomen uit Philips. Hij voelde heel goed aan dat de splitsing niet zomaar een zakelijke beslissing is die je mensen even door de strot duwt. Daarom nemen we ook voldoende tijd voor de ontvlechting en voor het acceptatieproces van de medewerkers.’
Hoe hebben jullie de splitsing intern gecommuniceerd?
‘Op het gebied van interne communicatie ligt een grote uitdaging. Sinds het aantreden van Frans als ceo in 2011 hebben medewerkers de ene na de andere verandering voor hun kiezen gekregen. Hij heeft een grootschalig veranderingsprogramma in gang gezet, onder de naam Accelerate! Met de splitsing komt daar nog eens een ingrijpende verandering overheen. De vraag is dan: hoe houd je de medewerkers aan boord? En net als bij alle grote bedrijven kijkt iedereen dan naar jou: “Communicatie zal het allemaal wel oplossen.” Je moet de medewerkers bij de hand nemen en het pad van verandering opvoeren, de complexe strategie zo uitleggen dat mensen aanhaken en gemotiveerd blijven voor de toekomst. Dat is lastig, zeker als je mensen nog geen zekerheid kunt bieden. Gelukkig vordert het splitsingsproces gestaag en weten medewerkers in de ondersteunende functies inmiddels of ze bij Healthtech blijven werken of met Lighting meegaan. Het is geen makkelijk traject en het gaat uiteraard gepaard met stress en emoties, maar mensen hebben de splitsing geaccepteerd en de veranderingen omarmd, blijkt uit onze metingen.’
Het complete interview met Ed Walsh is verschenen in Communicatie Magazine, oktober 2015.
Ed Walsh is keynote speaker op Het Communicatiecongres 2015, dat plaatsvindt op 12 november.
Voor informatie: hetcommunicatiecongres.nl.
FOTO: DUCO DE VRIES
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!