Overslaan en naar de inhoud gaan

De P van Paardemiddel

Het probleem van paardevlees in maaltijdoplossingen treft zowel grote retailers als merkleveranciers, die blijkbaar onvoldoende doen om hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nu duidelijk wordt dat de vondst van paardevlees in Britse diepvriesgerechten geen incident was maar een structurele weeffout in de aanvoerketen van vlees binnen de EU, blijkt ook dat zowel retailers als merkleveranciers niet genoeg doen om te garanderen dat de ingrediënten die op de verpakking staan ook werkelijk op ons bord belanden. Het is evident dat het streven naar kostenbesparing bij de inkoop leidt tot ontoelaatbare misleiding door toeleveranciers en soms zelfs toevoegingen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Het zijn bovendien geen kleine retailers of merkleveranciers die getroffen worden door dit ezeltjestrekje; ook de grote namen hebben onvoldoende greep op de kwaliteit van hun aanvoer. Er wordt amper getest, zelfs niet steeksproefsgewijs. En waar dat al gebeurt, worden negatieve resultaten klaarblijkelijk uit de publiciteit gehouden.

related partner content for mobile comes here

Dat is ook geen nieuw en onbekend probleem bij . Het is dat ons huidige levensmiddelenbestel zo ingericht is dat fraudeurs extra kunnen verdienen en de handel weet al lang dat er middelen zijn om fraude te ontdekken, zie ook . Merkleveranciers en retailers moeten simpelweg investeren in DNA-testen die steekproefsgewijze uitgevoerd worden, en dat bij voorkeur in een organisatievorm waarbij de resultaten gedeeld kunnen worden.

We eten namelijk met z'n allen al lang uit een doofpot. De afgelopen jaren zijn er talloze incidenten geweest met kooieieren die als scharrel verkocht worden, olijfolie die met hazelnootolie versneden is, kweekvis die als wild verkocht wordt, biologische groenten die vermengd zijn met reguliere gewassen, kip die aan mekaar gelijmd en met water opgepompt is en kaas die nooit een koe gezien heeft. Het kijkt de andere kant op, de maakt zich liever druk om zoutpercentages en de heeft bijna geen budget en beleidsruimte meer om onderzoek te doen. Laat staan het lef om daar ruchtbaarheid aan te geven. Gevolg is dat deze put pas gedempt wordt als de knol verdronken en tot gehakt verwerkt is.

Kan de geen officiële status krijgen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in