'De consument wil helemaal geen wallet'

Na Digital Marketing Live op woensdag heb ik doorgepakt met het bezoeken van Mobile Convention Amsterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarbij DML de focus heeft op social, customer dialogue en online conversie is het bij MCA: mobile, mobile, mobile en mobile. Traditiegetrouw was Beurs van Berlage the mobile place to be.

MCA biedt brede inzichten in de toekomst van de mobiele platformen. Diverse cases op het gebied van zakelijke mogelijkheden omtrent nieuwe mobiele technologieën en toepassingen. In de mooie line-up van interessante (inter)nationale sprekers heb ik keuzes moeten maken van sessies die ik heb kunnen bijwonen. Hierbij een korte impressie.

In de sfeer van de eventlocatie werd de dag geopend met een traditionele gong. Voor veel deelnemers was het hun eerste bezoek aan MCA, zo bleek uit de meting van moderator Bernd Damme.

 

The Mobile Mind Shift (Thomas Husson, Forrester)
Het openen van een congres geeft altijd extra druk voor een keynotespeaker. De mensen zijn vol energie en willen geïnspireerd worden. Helaas kon Forrester naar mijn mening de verwachtingen niet waarmaken. Een korte recap naar 2007 gaf enkele leuke o’ja momenten:  Twitter bestond nog niet, de iPhone was net gelanceerd en Facebook moest nog op stoom komen. Tijdens andere presentaties die ik van Forrester in het verleden heb bijgewoond gaven ze mooie insights voor de toekomst.

Mobile is de brug naar de fysieke wereld waarbij mobile in relatie moet staan met de context, aldus Husson. Het IDEA-model werd terloops toegelicht:

  • Idea                : mobile moment & context
  • Design           : mobile engagement
  • Engineering   : platform keuze
  • Analyse          : monitoren van resultaten en het optimaliseren ervan

 

Mobile payments finish last (Rob Woodbridge)
Om de vaart in de presentatie te houden gaf Rob direct bij de presentatie aan: als je het niet eens met mij bent, geen probleem loop zachtjes weg. Door één deelnemer werd dit advies na drie minuten opgevolgd. Dit is toch eens wat anders dan de geijkte opmerking stel gerust vragen tussendoor.

Woodbridge betoogt dat we op een andere manier moeten kijken naar de oplossing van mobiel betalen. Veelal zijn de huidige oplossingen vanuit het cash-denken en oplossingen voor een niet bestaand probleem. De consument wilt helemaal geen wallet. Uit onderzoeken van onder meer Juniper en Tradedoubler blijkt dat de consument het rijbewijs op een mobiel apparaat wilt hebben en hun auto kunnen starten met een app, aldus Woodbridge.

Daarnaast is de focus te veel op de flow van het betalen, terwijl juist betalen het resultaat is van een eerdere beleving. Ofwel, focus op de beleving. Met enkele leuke cases onderbouwd Woodbridge zijn stelling. Via verleidt Amazon (al dan niet met fysieke scanners) haar gebruikers om producten aan hun winkelwagen toe te voegen.  Zodra de producten in de winkelwagen zijn is er een hoge conversie naar koop. De vond ik erg treffend. Disney heeft een armband ontwikkeld waarop een tegoed kan worden gezet. In het hele park betaal je vervolgens eenvoudig met je armband. Geen gedoe met betaalpassen of contact geld. De enige betaaltransactie is op het begin van de dag met het aanschaffen van de armband. Resultaten laten significante verschillen zien.

 

Paneldiscussie: mobile payments meet mobile
Een interessante line-up met o.a. Adyen, SBS-broadcasting en 24i. Jammer dat de paneldiscussie niet goed loskwam. Een timeslot van 30 minuten is toch wat te kort om goed de diepte te kunnen ingaan. Enkele parels over mobile payment van deze sessie:

  • het gaat om conversie, houdt het simpel;
  • usability is key. Gewoon beginnen: try & error gewoon beginnen;
  • ontwikkel een specifieke strategie per channel. Dat heeft impact op de conversie.


Concluderend was het een goede dag met leuke sessies. Op naar MCA !

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie