Consumentenbond bindt strijdt aan met misleidende suikerclaims

Fabrikanten moeten direct stoppen met trucs om producten gezonder te laten lijken, vindt de Consumentenbond.

Zonder toegevoegde suikers!
Kellog's

De Consumentenbond zet weer een nieuwe stap in 'de strijd tegen suiker' en roept fabrikanten op te stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten. Producten lijken zo gezonder dan ze zijn omdat toegevoegde suikers worden verdoezeld.

Volgens de Consumentenbond prijken claims als ‘zonder geraffineerde suiker’ en ‘geen suiker toegevoegd’ op producten waar wel degelijk suikers in zitten. ‘Hiermee zetten fabrikanten consumenten op het verkeerde been. Vaak gebruiken ze dan alternatieven, zoals kokosbloesemsuiker, agavestroop, siroop en fruitsap, in plaats van suiker uit suikerbieten. Dit lijkt gezonder, maar de suikers in deze zoetmakers hebben hetzelfde effect op het lichaam als “gewone” suiker.’

Wetsovertreding

De Consumentenbond komt met namen en rugnummers. Op de verpakking van cranberry-chocolate cookies van het merk BioToday staat ‘no refined sugars’. ‘Maar’, zegt de bond, ‘de ingrediëntenlijst telt maar liefst vijf soorten suikers: rijststroop, appeldiksap, kokosbloesemsuiker, maismoutstroop en gerstemoutstroop.’

De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat op producten met meer dan een halve gram suiker per 100 gram de claim ‘geen geraffineerde suiker’ niet is toegestaan. De Consumentenbond: ‘Fabrikanten die deze claim dan toch gebruiken, overtreden dus de wet.’

‘Ja maar het is bedoeld als vulling’

Fabrikanten mogen de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ niet gebruiken als ze suikers of andere ingrediënten toevoegen voor zoetkracht. Hun verweer is dan dat ze deze zoetsmakende stoffen toevoegen voor vulling, voor smaak of als bindmiddel. Op Kellogg’s Extra ontbijtgranen frambozen, appels en wortels staat ook ‘zonder toegevoegde suikers’, terwijl er dadelpasta en bananenpuree in zit. De Consumentenbond: ‘Kellogg’s beweert dat de dadelpasta en bananenpuree nodig zijn om de muesli te binden. In totaal bevat het product 16 gram suikers per 100 gram. Fabrikanten zoeken de mazen van de wet op.’

Je moet volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, een voedingsexpert zijn om nog te kunnen begrijpen hoe het werkelijk zit. ‘Veel consumenten proberen bewust met suiker om te gaan. Maar fabrikanten maken het hen veel te moeilijk door alle trucs die ze toepassen om hun producten gezonder te laten lijken. Fabrikanten moeten stoppen met het gebruik van misleidende suikerclaims. De NVWA en het ministerie van VWS moeten erop toezien dat dit snel gebeurt.’

 

Dit verhaal schreef de Consumentenbond in zijn eigen gids

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Marc Fahrner
Je ziet simpelweg dat heel veel fabrikanten echt niet intrinsiek gemotiveerd zijn voor jouw gezondheid. Prijzenoorlog, omzet, aantallen, marges, aandeelhouders. Kortom, Excel regeert. De producten worden daarop aangepast. Ze zijn geen doel, maar een middel tot. En de klant staat niet echt centraal. Behalve in de reclamecampagnes natuurlijk.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie