Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond bindt strijdt aan met misleidende suikerclaims

Fabrikanten moeten direct stoppen met trucs om producten gezonder te laten lijken, vindt de Consumentenbond.
Zonder toegevoegde suikers!
Zonder toegevoegde suikers!
© Kellog's
Zonder toegevoegde suikers!
Zonder toegevoegde suikers!
© Kellog's

De Consumentenbond zet weer een nieuwe stap in 'de strijd tegen suiker' en roept fabrikanten op te stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten. Producten lijken zo gezonder dan ze zijn omdat toegevoegde suikers worden verdoezeld.

related partner content for mobile comes here

Volgens de Consumentenbond prijken claims als ‘zonder geraffineerde suiker’ en ‘geen suiker toegevoegd’ op producten waar wel degelijk suikers in zitten. ‘Hiermee zetten fabrikanten consumenten op het verkeerde been. Vaak gebruiken ze dan alternatieven, zoals kokosbloesemsuiker, agavestroop, siroop en fruitsap, in plaats van suiker uit suikerbieten. Dit lijkt gezonder, maar de suikers in deze zoetmakers hebben hetzelfde effect op het lichaam als “gewone” suiker.’

Wetsovertreding

De Consumentenbond komt met namen en rugnummers. Op de verpakking van cranberry-chocolate cookies van het merk BioToday staat ‘no refined sugars’. ‘Maar’, zegt de bond, ‘de ingrediëntenlijst telt maar liefst vijf soorten suikers: rijststroop, appeldiksap, kokosbloesemsuiker, maismoutstroop en gerstemoutstroop.’

De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat op producten met meer dan een halve gram suiker per 100 gram de claim ‘geen geraffineerde suiker’ niet is toegestaan. De Consumentenbond: ‘Fabrikanten die deze claim dan toch gebruiken, overtreden dus de wet.’

‘Ja maar het is bedoeld als vulling’

Fabrikanten mogen de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ niet gebruiken als ze suikers of andere ingrediënten toevoegen voor zoetkracht. Hun verweer is dan dat ze deze zoetsmakende stoffen toevoegen voor vulling, voor smaak of als bindmiddel. Op Kellogg’s Extra ontbijtgranen frambozen, appels en wortels staat ook ‘zonder toegevoegde suikers’, terwijl er dadelpasta en bananenpuree in zit. De Consumentenbond: ‘Kellogg’s beweert dat de dadelpasta en bananenpuree nodig zijn om de muesli te binden. In totaal bevat het product 16 gram suikers per 100 gram. Fabrikanten zoeken de mazen van de wet op.’

Je moet volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, een voedingsexpert zijn om nog te kunnen begrijpen hoe het werkelijk zit. ‘Veel consumenten proberen bewust met suiker om te gaan. Maar fabrikanten maken het hen veel te moeilijk door alle trucs die ze toepassen om hun producten gezonder te laten lijken. Fabrikanten moeten stoppen met het gebruik van misleidende suikerclaims. De NVWA en het ministerie van VWS moeten erop toezien dat dit snel gebeurt.’

 

Dit verhaal schreef de Consumentenbond in zijn eigen gids

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marc Fahrner

Je ziet simpelweg dat heel veel fabrikanten echt niet intrinsiek gemotiveerd zijn voor jouw gezondheid. Prijzenoorlog, omzet, aantallen, marges, aandeelhouders. Kortom, Excel regeert. De producten worden daarop aangepast. Ze zijn geen doel, maar een middel tot. En de klant staat niet echt centraal. Behalve in de reclamecampagnes natuurlijk.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in