Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer internationale modemerken kappen met conventionele katoen

De WNF Cotton Ranking voorspelt grote verschuivingen, al scoren veel bedrijven nog steeds nul punten
Primark
Primark

Steeds meer grote modemerken keren zich af van conventioneel katoen. In plaats daarvan hechten ze waarde aan betere sociale en milieuomstandigheden en kiezen ze bij de productie kleding voor duurzaam katoen. Dat blijkt uit een preview van het driejaarlijkse Cotton Ranking Report dat op 13 februari vlak voor de start van London Fashion Week wordt gepresenteerd. In vergelijk met de laatste lijst uit 2017 zijn grote verschuivingen te verwachten.

Enkele highlights zijn nu al bekend:

Internationale bedrijven keren zich af van conventioneel katoen en hechten waarde aan betere sociale en milieuomstandigheden bij de productie van duurzaam katoen.

Een aantal grote merken, waaronder Nike, H&M, IKEA, Adidas en Marks and Spencer, heeft toegezegd per 2020 uitsluitend duurzaam katoen te zullen inkopen.

Het aantal internationale bedrijven dat publiekelijk heeft toegezegd meer duurzaam katoen te gaan gebruiken, heeft een belangrijk omslagpunt bereikt.

Desondanks scoort een aantal grote namen in de lijst nog altijd nul punten. Hun CEO's worden opgeroepen het voorbeeld van anderen te volgen en tijdgebonden toezeggingen te doen over het gebruik van meer duurzaam katoen.

De vraag naar duurzaam katoen door grote bedrijven neemt toe, maar blijft ver achter bij de productie. Voor winkeliers en grote merken is er dus nog ruimte genoeg om meer duurzaam katoen in te kopen.

Katoen wordt gezien als een notoire vervuiler door de grote hoeveelheid pesticides die in het grondwater terecht komen. Ook de hoge waterconsumptie en slechte arbeidsomstandigheden van boeren komen steeds meer onder een vergrootglas te liggen.

Hier de lijst uit 2017.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in