Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze 5 blockbuster-commercials zijn een Oscar waard

Dit weekeinde worden The Oscars uitgereikt. Als ze ook worden uitgereikt voor tvc's, dan verdienen deze zeker een nominatie.

Er zijn merken die de simpele tv-reclame omtoveren tot een feature-filmlevel-product. Pak snel je popcorn, want ik presenteer de vijf potentiële winnaars per genre.

related partner content for mobile comes here

 

1. Action Movie

Wat is een blockbuster zonder sterrencast? Alles(tegelijkertijd)kunner Dwayne Johnson trekt ten strijde met zijn nieuwe side kick Siri. Had je hem maar niet moeten uitdagen...

Apple slaagt er niet alleen in de kijker te boeien, het weet en passant menig feature in het script te verwerken. De kern van het verhaal snijdt ook nog eens hout: wie herkent zich niet in het (te) drukke leven waarin multitasking móet? Een steengoed concept van TBWA, subliem verfilmd door regisseur Bryan Buckley met special effects van The Mill.

 

2. Spy Movie

Online ticketsysteem Trainline hanteert hetzelfde recept van identificatie, aangevuld met een flinke scheut actie. Voeg daar een snufje 007 aan toe en iedereen smacht naar popcorn. 

Met een pakkend openingsshot sleurt regisseur Pedro Martin je direct mee in het verhaal. Op het moment suprême trekt hij echter aan de noodrem. Een anti-climax levert het gewenste resultaat op, maar Martin stapt soepeltjes over van actie naar comedy en zorgt dat de boodschap extra goed blijft hangen. Een sterk staaltje scriptschrijven van BBH London.

 

3. Spy Movie - the sequel

Dit genre kent een tweede winnaar: de échte 007 verschijnt namelijk ten tonele. Daniel Craig heeft zijn licence to kill ingeleverd en dacht eindelijk te kunnen genieten van een welverdiende vakantie. Daar denken de fans anders over... 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Heineken sluit Craig voor altijd in het hart met deze zeer passende ode. Uniek is de pre-movie trailer echter niet. Concullega Budweiser verraste tijdens de laatste Super Bowl vriend en vijand met de aankondiging van het slotseizoen van Game of Thrones. 

 

4. Science Fiction

Taco Bell liet zich inspireren door de kaskraker Interstellar en zoekt de oplossing voor the Nacho fries mystery in het wijde heelal. 

De fastfoodketen heeft na 'Web of Fries’ de smaak behoorlijk te pakken. Met hun derde fake trailer geeft het de fans waarnaar ze zo hunkeren: de herintroductie van Nacho fries. Reclamebureau Deutsch verwerkt slim het conspiracy genre als antwoord op de plotselinge verdwijning van de menukaart. Award-winning director James Gray maakt het passend af. 

5. Drama

Excuses zijn makkelijk gevonden. Gelukkig is er altijd nog Old Spice: de vriend die je nooit in de steek laat.

Je bent een hele grote jongen als je het gevecht wint van de Netflix-countdown. Old Spice raakt de millennial man recht in het hart en vervolmaakt dit kunstje met een heuse trilogie: je moet gered worden van die bergen werk en de babycam. Alle storylines komen uit de koker van Wieden+Kennedy Portland onder regie van Steve Rogers. 

Best of the Best

Voor mij is de winnaar van de avond niet zozeer één commercial, maar het concept: identificatie. Zodra de kern wordt geraakt, kan het verhaal niet gek genoeg zijn. 

Als je honger nog niet is gestild,  kijk lekker verder naar meer commercial blockbuster geweld

Enzo Greco is Motion Director bij Born05

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in