NRC heeft de oorlog verklaard aan de TMG.
Althans, NRC-columniste Rosanna Hertzberger, wil dat adverteerders niet langer adverteren bij Dumpert, het videoplatform van TMG. De reden: Dumpert maakt eigen programma’s waarin meisjes in haar beleving worden weggezet als lustobjecten. De vrouwen in kwestie doen zelf vrolijk mee aan het programma, maar Rosanne vindt dat maar niks. Dat mag.
Haar oproep aan adverteerders om dit type programma’s te boycotten, vond gehoor. HAK, het groentemerk dat altijd heel stereotiep vrouwen in de reclame over koken liet praten, wil de wereld samen met Rosanne verbeteren. Rosanna meldde trots op Twitter dat HAK al z’n geld wegtrekt bij Dumpert. Concreet: HAK voorkomt met een paar drukken op de knop bij het mediabureau dat de advertenties nog kunnen verschijnen bij Dumpert.
Ongetwijfeld zal HAK consequent zijn en ook al het geld bij RTL5, Veronica en vele andere mediamerken weghalen. Vanwege series waarin vrouwen als lustobjecten worden neergezet.
Verwar de koopman niet met de dominee
De grote vraag: is dit slim van HAK?
Het antwoord: nee. Het is zelfs ongelooflijk dom van HAK-marketeers.
Onlangs zag je ook in de Verenigde Staten dat veel merken een morele positie meenden te moeten innemen door Trump-kiezers niet meer als klant te willen.
Waarom? Houd je politieke mening lekker voor jezelf. Verwar de koopman niet met de dominee. Veel marketeers overschatten schromelijk hun macht. Net zoals HAK nu. Wat meen je te winnen door een groot deel van je klanten die met plezier dagelijks Dumpert bezoeken te vertellen dat ze niet deugen?
Alleen maar om een NRC-columniste te pleasen.
Actie, reactie
Dit soort pedante berichtjes krijgen merken als een boemerang terug. Wij geen Dumpert? Jullie geen euro’s van ons. Zo lekker zijn die potjes van HAK niet. In onze voorraadkast staat ook al jaren zo’n rijtje met iets wat lijkt op sperzieboontjes. Voor het geval de kerncentrale ontploft. Niet om onder normale omstandigheden te consumeren uiteraard.
Dus HAK, ik ga het goede voorbeeld geven. De potjes gaan bij het oud vuil.
En NRC – sorry lieve mensen op de afdeling partnerships – de voorstellen van NRC gaan voortaan direct door naar het ronde archief.
Actie, reactie; het is allemaal te suf voor woorden. Maar laten we dit afspreken, beste NRC’ers, zolang Rosanne adverteerders blijft oproepen om niet bij de TMG te adverteren, gaan jullie voorstellen (gemiddeld vaak twee ton aan mediawaarde) de prullenbak in.
She drew first blood.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!