Het kan verkeren. Stelden wij na het bestuderen van de uitkomsten van de Grote Marketing Enquête vorig jaar nog jubelend vast dat ‘het hogere doel’ groter dan ooit was (de drive om purpose-driven marketing te bedrijven was in tegenstelling tot het jaar dáár weer voor, sterk gegroeid), daar is dit jaar een beetje de klad in gekomen.
Is er in uw bedrijf sprake van een duidelijke purpose?
Antwoord 2021 2020
Ja 72,8% 69,5%
Nee 27,2% 30,5%
Loodhoudend afvalwater
Niet op het niveau dat we weer zure regen krijgen en dat de fabrieken hun loodhoudend afvalwater weer direct in de IJssel lozen, het aandeel marketeers dat zegt dat er in zijn of haar bedrijf sprake is van een duidelijke purpose, zit nog altijd op bijna 73 procent. Slechts iets hoger dan de 70 procent van vorig jaar. Vergelijkbaar dus.
Stelling: mijn organisatie levert een positieve bijdrage aan de maatschappij
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 1,9% 2,4%
Mee oneens 7,2% 5,6%
Neutraal 26,7% 21,8%
Mee eens 40,2% 43,5%
Helemaal mee eens 24,0% 26,6%
Bijdrage
Maar andere cijfers laten wel significante dalingen zijn. Zo weet 74 procent van de marketeers uit te leggen wat de purpose van zijn of haar organisatie is, terwijl dat vorig jaar nog 83 procent was. 64 procent van de marketeers vindt dat zijn organisatie een positieve bijdrage aan de maatschappij levert, geen groot verschil met vorig jaar toen dat 70 procent was.
Stelling: ik ben trots op de organisatie waar ik werk en draag dit ook uit
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 2,1% 0,8%
Mee oneens 4,4% 1,6%
Neutraal 22,8% 8,9%
Mee eens 42,1% 45,2%
Helemaal mee eens 28,6% 43,5%
Trots
Misschien zorgwekkender is dat nog maar 71 procent trots zegt te zijn op zijn of haar organisatie (‘en dit draag ik ook uit!’), terwijl dat vorig jaar 89 procent was.
Stelling: ik kan goed aan vrienden en familie uitleggen waar mijn bedrijf voor staat
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 1,9% 0,0%
Mee oneens 6,5% 6,5%
Neutraal 17,9% 10,5%
Mee eens 47,0% 41,9%
Helemaal mee eens 26,7% 41,1%
Mer-a-boire
Glas halfvol of glas halfleeg? De percentages hebben zich mogelijk ontwikkeld door de coronacrisis. Wellicht hadden we even ‘bigger fish to fry’. Of de marketeer zich de komende tijd realiseert dat er een mer-a-boire aan mogelijkheden ligt voor zijn merk om een rol van betekenis te spelen, dat moet blijken uit de edities van de Grote Marketing Enquête in de komende jaren.
Stelling: iedereen in mijn bedrijf kan uitleggen wat de purpose van onze organisatie is
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 2,1% 1,2%
Mee oneens 12,7% 9,8%
Neutraal 21,9% 17,1%
Mee eens 42,8% 31,7%
Helemaal mee eens 20,5% 40,2%