In de Amsterdamse metro mag binnenkort niet meer worden geadverteerd voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen. Binnen het vak werden deze maatregelen al ‘symboolpolitiek’ genoemd. Toch staat de beperking niet op zich: door GDPR, regionale regels rondom brievenbusreclame en de reclamebeperking op de publieke omroep, nemen de mogelijkheden voor adverteerders af. De urgentie van het klimaatprobleem en de volksgezondheid zorgen ervoor dat de roep om strengere regels aanzwelt. Deze week deed de Transitiecoalitie Voedsel een oproep aan het kabinet om reclame voor vlees en ongezonde voeding verder in te perken.
Zelfregulering was lange tijd het mechanisme waarmee het vak wetgeving kon afhouden. Heeft dit zijn langste tijd gehad? En laat het marketingcommunicatievak zich wel voldoende horen in Den Haag? We praten er donderdag 20 mei om 16.30 uur over in Adformatie Connects Live met:
- Otto van der Harst (directeur Stichting Reclame Code)
- Henriette van Swinderen (bvA)
- Mark Veenman (directeur CS Digital Media, de exploitant van het metronetwerk in Amsterdam)
Ook schuift Natascha Kooiman van de Transitiecoalitie Voedsel digitaal aan om de oproep aan formateur Hamer toe te lichten en mee te praten.
Bekijk hier eerdere edities van Adformatie Connects Live:
- Groeien in roerige tijden met Rogier IJzermans (Born05), Maddie Raedts (IMA) en Paul Manuel (Dept)
- Marketeer of the Year Arno de Jong (Nederlandse Loterij) in gesprek met topmarkteers Margriet Kroon en Martijn Delahaye
- Adformatie Connects Live aflevering 11 met Shula Rijxman, Sven Sauvé en Peter de Monnink over de toekomst van het medialandschap
De livestream is donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects. Zet gelijk in je agenda zodat je het niet vergeet.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Volgens mij was je al boos.