Deze week vraag ik je speciale aandacht voor een concept “uit de oude doos”, dat springlevend is. Vorig jaar eindigde het als achtste in de overall top 10 van de Innovation Awards: de 1%CLUB. Inmiddels is Accenture een bijzonder samenwerkingsverband aangegaan met deze club, en daarom vis ik dit idee uit het omvangrijke Innovation Awards-archief. Komende vrijdag, 17 september, kun je tijdens het 1%EVENT (www.onepercentevent.com) zelf ervaren hoe de 1%CLUB werkt.
‘Eén procent tegen armoede, de rest mag je houden’. Zo spreekt de 1%CLUB een nieuwe groep jonge donateurs aan in de leeftijd van 25 tot 35 jaar. Nederland telt miljoenen jonge mensen met een goede baan die een riant leven leiden. Er komt nog weinig geld uit deze groep voor ontwikkelingssamenwerking. Onverschilligheid? Misschien. De 1%CLUB denkt dat de jongeren niet precies weten hoe ze op de beste manier kunnen helpen. Geven moet leuk zijn, en snel en kleinschalig bovendien. En je moet direct kunnen zien wat er met je donatie gebeurt. Dat is nu precies wat de 1%CLUB biedt.
Het idee is: ‘als iedereen 1% van zijn inkomen, tijd of kennis inzet, kunnen we armoede structureel oplossen’. Bij de 1%CLUB beslis je zelf aan welk project je 1% van je geld, tijd of kennis bijdraagt. Bij ‘goede doelen ondersteunen’ gaat het in 99 van de 100 gevallen om geld doneren. Op de website van de 1%CLUB investeren particulieren maar ook bedrijven één procent van hun tijd, kennis en inkomen in een project naar keuze. Als donateur blijf je altijd up-to-date van wat er met jouw bijdrage aan het project gebeurt. Hier een voorbeeld om je een idee te geven van een 1%CLUB-project.
De Innovation Awards en de 1%CLUB
De 1%CLUB deed voor het eerst mee met de Innovation Awards in 2008. Anna Chojnacka, oprichtster van de 1%CLUB, vindt de Innovation Awards een goede manier om innovatieve ideeën met een frisse blik te bekijken: “Je kunt zo met andere innovators kennismaken en je laten inspireren door andere invalshoeken en oplossingen. Een goede mogelijkheid om je netwerk te verbreden. We hebben inmiddels een fantastisch partnerschap met Accenture.” De 1%CLUB is in twee jaar flink gegroeid en heeft grote plannen voor de toekomst. De club blijft vernieuwen. Chojnacka: “De komende tijd gaan we investeren in communicatiemiddelen op de plekken waar wij het actiefst zijn. We willen dat de mensen die we helpen nog beter met ons en met elkaar in verbinding kunnen staan via telefoon en internet. Ze kunnen bovendien via internet hun kennis verbreden en de donateurs beter benaderen met nieuwe vragen.”
Doe mee op 17 september
Je ziet: de 1%CLUB is een internationale marktplaats die slimme ontwikkelingsprojecten koppelt aan mensen, geld en kennis. Jij bepaalt welk project je ondersteunt met je expertise: geld, tijd, kennis of netwerk. En jij bepaalt hoe je je met jouw procentje inzet voor het project. Komende vrijdag, 17 september, organiseert de 1%CLUB het 1%EVENT in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Geheel in stijl heeft het evenement een ‘open space-opzet’: jij bepaalt wat op de agenda komt – en natuurlijk krijg je de kans jouw ideeën te delen. Er worden veelpioniers verwacht. De centrale vraag is hoe ideeën en concepten uitwisselen via internet en sociale media bevorderd kan worden. Met het 1%EVENT versterkt de 1%CLUB de bundeling van gepassioneerde mensen die zich met hun expertise en talent vrijblijvend aan een project committeren en zo een steentje bijdragen aan een betere toekomst. Je leest alles over het event en kunt je nog aanmelden op de website.
1%CLUB en Accenture
Accenture is uiteraard ook aanwezig op het 1%EVENT. Dat heeft alles te maken met ons Corporate Citizenship-programma. Kort gezegd: met maatschappelijke initiatieven laten zien dat we betrokken zijn bij de samenleving. Bij Accenture is mijn collega Nienke Schutte verantwoordelijk voor corporate citizenship. Zij vertelt: “De ambities van de 1%CLUB sluiten goed aan bij die van ons. Vandaar dat we partners zijn geworden, dit naar aanleiding van de Innovation Awards. Nog steeds zijn we erg enthousiast over het concept. We zien dat het platform met vernieuwende aanpak en technologieën bijdraagt aan zelfredzaamheid en vooruitgang in ontwikkelingslanden. Om uit te groeien tot een breed platform moet de 1%CLUB een nog aantal stappen zetten. We kunnen vanuit onze ervaring en daadkracht een constructieve bijdrage leveren. Een van de manieren waarop we dit doen is door de organisatie van co-creationlabs tijdens het komende 1%EVENT.” Tijdens de labsessies worden vijf projecten gerealiseerd. Samen met experts wordt gezocht naar een concrete aanpak waar het goede doel echt mee op pad kan. Deze clip geeft een korte impressie van een co-creationlab.
Alle reden dus om er komende vrijdag 17 september bij te zijn om op het 1%EVENT tot nieuwe, innoverende oplossingen te komen om samen armoede te bestrijden.
-------------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich in de laatste jaren heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!