Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Searcle: Makkelijker online en mobiel betalen

Geen cash op zak maar toch afrekenen, ’t kan met Searcle. Je stuurt eenvoudig mobiele betaalverzoeken om bijvoorbeeld de rekening te delen, een gezamenlijk cadeau te organiseren of als je via crowdfunding geld wilt ophalen. Een aansprekend concept – Searcle won op de AIA de Publieksprijs voor Financial Services.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor Maurits van Rijckevorsel, medeoprichter van , is de prijs een teken dat zijn bedrijf in 2012 op koers is gekomen. “Gebruikers zijn tevreden over de dienst en hebben daarom op ons gestemd. Het is voor ons een teken dat we op de goede weg zijn.” Met Searcle maakt het niet uit waar je bankiert, je houdt het overzicht doordat transacties losstaan van andere geldzaken, zodat je direct ziet wie er betaald heeft en wie niet – Searcle stuurt zelfs de betalingsherinneringen.

Paylinks
werkt met een app, Facebook of e-mail. Je maakt ‘paylinks’ aan, betaalverzoeken, die de ontvanger via iDEAL, creditcard of overschrijving voldoet. Maurits: “Je wisselt in feite geld uit. Searcle verschilt van reguliere bankierapps doordat je via de paylinks ook om geld kunt vragen. Donaties of crowdfunding doe je door het bedrag leeg te laten – dan wordt het een link waarin iedere ontvanger de hoogte van de donatie bepaalt.” Je geeft de link een beschrijving mee en maakt ‘m snel wereldkundig via e-mail, social media, sms en ook WhatsApp. Geld van je Searcle-account overmaken op je bankrekening is gratis.

Van Paypool naar Searcle
Samen met Adam Posma, Erik van Eykelen en Maarten Beucker Andreae begon Maurits een klein jaar geleden het bedrijf – dat eerst nog Paypool heette. Maarten: “We hebben het hele pool-verhaal overboord gezet. Het riep associaties op met het beheer van ‘de pot’. Dat was te complex bleek uit reacties van gebruikers. Daarom hebben we onze dienst aangepast en daarbij paste een andere naam. Paypool konden we overigens niet vastleggen als merknaam omdat het een beschrijvende naam is.”

Tunz.com geeft zekerheid
De omgang met geldstromen maakt Searcle hoe dan ook tot een soort bank. Maurits: “Het is lastig om een bedrijf als Searcle te starten, vooral door de talloze regels die samengaan met het beheren van geld”. Bancaire partner Tunz.com regelt dat Searcle-tegoeden altijd binnen 24 uur aan alle gebruikers kunnen worden uitbetaald. De elektronische geldinstelling staat onder toezicht van De Belgische Nationale Bank, maar heeft een Europese e-moneylicentie, Maurits: “Het is goed geregeld. Het tegoed valt volledig onder het Belgische waarborgfonds en is tot honderdduizend euro per persoon verzekerd. En wij kunnen zelf niet bij het geld dat op alle Searcle-accounts staat.”

Wie zijn de gebruikers?
Searcle heeft bijna tienduizend gebruikers, onder wie veel jongeren. Naast onderlinge betalingen wordt Searcle regelmatig gebruikt door crowdfunders. Maurits: “Wij noemen onszelf geen crowdfundingplatform, maar iedereen die de paylinks van Searcle gebruikt, snapt dat je het daarvoor prima kunt gebruiken.” De Searcle App is gratis verkrijgbaar in de App Store en zal binnenkort ook beschikbaar zijn op Android

Gemakkelijker dan pinnen
Alleen bij betaling via iDEAL, eenmalige machtiging of creditcard brengt Searcle bancaire kosten in rekening. Als nieuwe gebruiker moet je je rekening eenmalig laten verifiëren door Searcle. Maurits: “Voorlopig is dit ons verdienmodel. Als we eenmaal een groot gebruikersnetwerk hebben, kunnen we gaan denken aan andere businessmodellen, zoals betaling in web- en fysieke winkels.”

Kritische massa
Bij mobiele betalingsconcepten zijn twee zaken van levensbelang. Het moet makkelijker zijn dan pinnen, en je moet een groot gebruikersnetwerk hebben. Maurits: “De community bouwen is nu het belangrijkst. Met zo’n tweehonderdduizend gebruikers hebben we de kritische massa te pakken. Onze strategie is dat aantal behalen door samenwerking. We zijn inmiddels met diverse partners in gesprek om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken.”

Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je op de site alle 1400 ingeschreven concepten terug.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie