Kortingen bij mkb’ers, horeca en retailers rondom, je vindt ze met je smartphone en wel sinds oktober met Scoupy. Met deze app voor iPhone en Android verzamel je Scoupy’s –kortingsacties die location based zijn en alleen te activeren in de directe omgeving van de plek waar je de korting krijgt.
Groupon?
Groupon dus voor smartphones, zou je zeggen. Valentijn Bras, oprichter van Scoupy: “Je kunt ons beter vergelijken met een onlinekortingsbonnenboekje. We zijn geen website die artikelen verkoopt.” Het grote verschil met daily deal-sites zoals Groupon is dat bij Scoupy geen transactie met de consument plaatsvindt. De consument wordt naar de winkel gelokt door Scoupy, maar het is aan de winkelier zelf om van de gebruikers van de actie daadwerkelijk een klant te maken.
Meer dan onderscheid op prijs
Valentijn: “Zoals bij Google AdWords. Je betaalt als bedrijf om mensen op je site te krijgen en het is aan jou om ze het product of de dienst te laten aanschaffen. Bij daily deal-sites kopen consumenten een tegoedbon die alleen gebaseerd is op de prijs. Maar andere factoren zoals service zijn voor het mkb minstens zo belangrijk om klanten terug te laten komen. Met Scoupy heeft de retailer een effectieve 'low cost tool' om klanten terug te laten komen wanneer de retailer van de potentiële actiegebruiker een blijvende klant weet te maken.”
Mobile couponing
Scoupy past binnen de mobile couponing-trend die in het buitenland een hoge vlucht neemt. Behalve Instagram kocht Facebook onlangs de app Tagtile uit San Francisco. Koupon Media – een platform uit de VS – haalde onlangs 4,5 miljoen dollar op in een investeringsronde. Pocketdeals – deelnemer aan de Innovation Awards 2011 – was de eerste aanbieder van mobile couponing in Nederland. Ze begonnen in juli in Groningen en bieden inmiddels in heel Nederland kortingen aan. Valentijn: “Scoupy is net als Pocketdeals landelijk operationeel, maar is een stuk groter en onlangs door iPhoneclub verkozen tot beste kortingsbonnen-app in Nederland.”
Ter plekke activeren
Mkb’ers kunnen een abonnement nemen om Scoupy in te zettten, dat kost 49 euro per maand. Daarvoor kunnen drie acties tegelijkertijd worden geplaatst en zo kunnen drie doelgroepen tegelijk worden aangesproken. Winkelketens betalen per geactiveerde Scoupy een bedrag tussen de vijftig eurocent en twee euro, afhankelijk van de prijs van het artikel of de dienst die wordt aangeboden. Ter plekke – in de winkel of in de horecagelegenheid – worden acties pas actief door ze te koppelen aan de locatie. Het maakt duidelijk welke klanten door Scoupy zijn binnengekomen. Momenteel staan 2700 Scoupy-acties uit van 1700 bedrijven.
Regen? Dan korting.
Scoupy heeft een zoekfunctie op categorie. Binnenkort wordt de app aangevuld met een pushnotificatie. Valentijn: “Stel dat het slecht weer is en een restaurant heeft voor die avond weinig reserveringen. Ze kunnen dan Scoupy inzetten om mensen te laten weten dat ze die avond bijvoorbeeld 70% korting krijgen op hun diner.”
Traffic naar de winkel brengen
Mede door de groei van e-commerce heeft retail het zwaar de laatste tijd. Valentijn: “We hebben Scoupy gelanceerd als mogelijkheid voor fysieke winkels om meer traffic te genereren. Veel winkeliers vragen zich af hoe ze internet en mobile marketing voor zich kunnen laten werken. Scoupy is de oplossing om traffic naar winkel te brengen.” Met Scoupy kunnen zij op een relatief goedkope manier een grote groep consumenten bereiken. De app is tot nu toe 80.000 keer gedownload.
Het Nieuwe Winkelen
Tegenwicht in de neergang van de retail – de retail renaissance is een feit. De behoefte aan real-life ervaringen en de instant fix maken dat winkelen in de echte wereld nog steeds voldoening geeft. Het artikel op trendwatching.com toont tientallen voorbeelden van innovatieve ideeën van retailers die klanten weten te binden. Het Nederlandse Nieuwe Winkelen houdt in dat mensen tijdens het koopproces naast de fysieke winkel steeds meer gebruikmaken van andere kanalen zoals internet. Valentijn: “Zoals Scoupy. We willen het maken tot iets wat bijdraagt aan het nieuwe winkelen.”
Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor de Communications, Media & Technology-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Net als vorig jaar is het naast communicatie-, media-, en technologische concepten mogelijk om aansprekende concepten in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!