Opvallend veel stemmen voor de publieksprijs stromen binnen. Tot en met zondag kun je nog je favoriet aangeven van de 35 genomineerde concepten. Inmiddels heeft ook de jury zich gebogen over de zeven categorieën – wie o wie krijgt in Pakhuis de Zwijger op 2 november de felbegeerde Blauwe Tulp? Terwijl de spanning stijgt, blikken we eens terug op de winnaar van vorig jaar. Hoe ervoeren ze de Innovation Awards? Wat leverde het op? En hoe gaat het nu met Layar?
Layar schreef zich, net als zo’n 250 andere concepten, in voor de Innovation Awards 2009. De jury verkoos het verrassende platform tot tweevoudig winnaar: Layar sleepte zowel de categorieprijs ‘best mobile concept’ als de Blauwe Tulp in de wacht. En daarmee 40.000 euro aan mediawaarde.
Layar is een augmented reality-browser voor mobiele telefoons die een digitale laag legt over het camerabeeld op je mobiel. Loop je op straat en zoek je informatie over de omgeving waar je je bevindt en is je telefoon uitgerust met een camera, gps en een kompas? Dan doet Layar de rest.
Layar vult je straatbeeld aan met inhoudelijke lagen. Al rondkijkend vind je zo bijvoorbeeld geldautomaten, huizen te koop, historische informatie en restaurants. Realtime digitale informatie op het beeldscherm van je mobiele telefoon weergeven maakt Layar tot een mobiele applicatie die laat zien wat er om je heen gebeurt. Extra informatie dus, of, zo je wilt, een verrijking van de wereld om je heen.
Pitch Winnaar overall Accenture Innovation Award 2009: Layar from FunnelVision on Vimeo.
Perfecte timing
Augmented reality wacht nog op volledige acceptatie van de markt, maar het gebruik is breder dan een aantal jaar terug, toen ook gewoon mobiel internet nog in de kinderschoenen stond. Onder de inschrijvingen van dit jaar zien we een aantal concepten dat op augmented reality inspeelt. Het bewijst dat augmented reality leeft – de media-aandacht voor de techniek is dan ook toegenomen. De introductie van Layar heeft zeker bijgedragen aan deze ontwikkeling. De timing voor een augmented reality-browser voor mobiele telefoons bleek perfect. De voorwaarden waren aanwezig: goed werkende gps en betrouwbare mobiel internet-netwerken. Consumenten omarmden in 2009 mobiel internet en qua business bood Layar een interessant platform aan bedrijven: zij konden talloze layers creëren.
Toekomst van mobiel
De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt: wat dacht je van een layer waarmee je naar locaties speurt waar beroemde albumcovers zijn geschoten, zoals Abbey Road? Of zoek je liever in een willekeurige stad naar appartementen die te huur staan? Het kan allemaal, en nog veel meer, en veel layers zijn gratis. Dat augmented reality de toekomst van mobiel is bewijzen de vele partijen die ermee experimenteren of er al serieuze business uithalen.
Mensen inspireren met jouw concept
In 2009 ging Layar dus naar huis met de Blauwe Tulp. Claire Boonstra, medeoprichter van Layar, herinnert zich: “Het was ongelooflijk leuk om de Innovation Awards te winnen, ook omdat de award betrekking heeft op meer dan de mobiele industrie. Het gezelschap was heel divers. Door gesprekken die ik kort na de prijsuitreiking heb gevoerd zijn mensen geïnspireerd geraakt om zelf een onderneming te starten, dat is naar mijn mening de mooiste uitkomst”. Na de Innovation Awards won Layar meer prijzen, zoals de Gettie Award voor de Best Overall Cross Platform-applicatie. Positieve pers kreeg Layar onder andere in het artikel
" title="
">‘Europe’s 25 most creative companies’ van CNBC Business-magazine. In juni brak Layar door de 1 miljoen-gebruikersgrens. Momenteel zijn er 3000 layerontwikkelaars en zijn al meer dan 1000 layers aangemaakt. Boonstra: “Nu moeten we verder groeien en onze marketing aanpassen door slimmer te communiceren omdat de gratis publiciteit zal verminderen.”
Extra steun voor start-ups
Boonstra is ervan overtuigd dat deelname aan evenementen zoals de Innovation Awards bijzonder belangrijk is voor start-ups: “We staan er goed voor op dit moment, nu is het zaak onze leidende positie te behouden. Mede dankzij de aandacht die prijzen als deze met zich meebrengen kon Layar zo hard groeien. Het winnen van een award levert aardig wat PR op. Daarnaast bevestigt het dat we op de goede weg zijn.” Ze vervolgt: “Waar je je ook inschrijft: bedenk elke keer weer waar je bedrijf precies voor staat, net als bij een pitchvoorbereiding. En weet goed dat de markt zeer snel verandert waardoor je presentatie altijd scherp moet zijn. De Innovation Awards dwingen je hiertoe, en dat is een groot voordeel.”
Nog maar een paar dagen!
Wie wordt de winnaar van 2010 en kan zo zijn of haar concept in een stroomversnelling brengen? Over een paar dagen weten we het. Ik zie uit naar de bekroning van het meest innovatieve concept van Nederland. Dit jaar heeft de cheque, die beschikbaar is gesteld door Emerce, een mediawaarde van 50.000 euro. Geef je favoriet voor de publieksprijs nog even een duwtje als je nog niet gestemd hebt en kijk hier als je meer wilt weten over wat je tijdens de prijsuitreiking op 2 november kunt verwachten. Tot ziens!
-------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Event in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich in de laatste jaren heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!