Bedrijven of afdelingen komen elke maand met een ander innovatievraagstuk, dat ze aan medewerkers voorleggen. Vaak blijft het liggen. Ideedock stelt medewerkers in staat om ideeën van collega’s te bekijken, hier comments bij te plaatsen en een idee te ‘liken’. Pepijn de Visscher, oprichter van Ideedock: “De interactie lokt nieuwe ideeën uit. En het genereert gezonde competitie. Ideedock toont bijvoorbeeld een leaderboard met daarop de meest innovatieve medewerkers.”
Winnaar kiezen
In eerste instantie worden ideeën anoniem geplaatst, pas nadat de hele uitdaging is afgerond wordt bekendgemaakt wie welke oplossing plaatste. Dit zorgt ervoor dat de beoordeling objectief blijft. Een jury bepaalt vaak welke oplossing het beste is. Ook kan beoordeling plaatsvinden op basis van “stemmen” van de collega’s. De winnaar wordt beloond, bijvoorbeeld met een dinerbon of een weekendje weg.
Vliegende start met Rockstart Accelerator
Ideedock is live sinds december 2010. Sindsdien is het design verder ontwikkeld en zijn er vele features toegevoegd, zoals de comment- en like-functies. Pepijn: “Dit jaar zijn we van plan om meer kapitaal op te halen – zo’n twee- tot driehonderdduizend euro – voor verdere ontwikkelingen, zoals een mobiele versie.” Met zijn deelname aan Rockstart Accelerator, waar Pepijn samen met andere start-ups wordt geholpen om Ideedock te lanceren en internationaal door te breken, is de kans dat dit lukt groot.
Geen tonnen, 150 euro per maand
Ideedock heeft nu samenwerkingen lopen met vijftien organisaties, waaronder woningcorporatie de Alliantie, de Rabobank en Royal Haskoning. Pepijn: “Zij zijn erg enthousiast, ze waarderen vooral de bottom-up benadering om tot nieuwe inzichten te komen. Iedereen kan inspraak hebben en dat wekt veel sympathie bij medewerkers op.” Voor 150 euro per maand kunnen bedrijven een portal aanmaken om challenges te starten. Pepijn: “Sommige concurrenten vragen tonnen per jaar. Wij zijn eenvoudig zelf op te zetten, het vereist geen trainingen, en het is betaalbaar.”
Het kan over van alles gaan
Bedrijven kunnen Ideedock zelf inzetten en gebruiken. Bij een nieuwe challenge krijgen alle medewerkers automatisch een e-mail en reminders. Het systeem verzorgt zelf grotendeels de promotie, de beheerder kan aanvullend aan de slag met bijvoorbeeld posters of een intranetartikel. Challenges kunnen heel gevarieerd zijn. Hoe vullen we het nieuwe werken in? Hoe kunnen we reistijd reduceren? Hoe kunnen we kosten besparen? Het kan over van alles gaan. Zo liet een afdeling van Royal Haskoning medewerkers nadenken over hoe mobiliteit eruit ziet in de stad van de toekomst.
Ideeënbus
Waarom Ideedock beter werkt dan de reguliere ideeënbus komt volgens Pepijn doordat je met een challenge een heldere vraag stelt, met een lancering en een deadline. Het zorgt ervoor dat mensen getriggerd worden om te reageren. Dat is anders dan een ideeënbus waar je elk willekeurig idee kan insturen. De opbouw van het Ideedock-platform vergroot de deelname door gamification elementen en de mogelijkheid om ideeën van collega’s te ‘liken’. “Het wedstrijdelement maakt het interessant. Mensen krijgen erkenning voor hun idee, het is leuk om te zien dat je eigen idee door collega’s wordt gewaardeerd.”
De zesde editie van de Accenture Innovation Awards vindt plaats in november 2012. Vanaf april kunnen innovatieve concepten zich inschrijven om kans te maken op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. {encode="innovation-awards@accenture.com" title="Mail "} voor meer informatie over de Innovation Awards 2012. In 2011 schreven 589 innovators zich in voor de Innovation Awards in de communicatie-, media- en technologie-industrie. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event.
Ideedock is momenteel op zoek naar talentvolle software developers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!