Het hangt in de lucht en het is gratis. Op terrassen, verpleegafdelingen luchthavens, hotels, in het ov – het wemelt van de wifi. Een hotspot is zo gevonden, maar dan begint het gedoe met aanmelden, wachtwoorden en allerlei voorwaarden. George Seton heeft er genoeg van en introduceert BullseyeWifi.
Of de gratis wifi via een app een schot in de roos wordt, is afwachten. Maar het concept is goed op weg. Tijdens onderzoek naar de haalbaarheid ontstond contact met het ministerie van Economische Zaken. George: “Zij zagen dat ons idee perspectief had. We zijn ons toen gaan richten op de G36, de 36 grootste steden van Nederland, daar kwam Delft later nog bij.”
Een stad per week aansluiten
We moeten nog even geduld hebben. BullseyeWifi begint in de tweede helft van dit jaar met de uitrol, zo’n negen maanden later moeten dan alle steden aangesloten zijn. George: “Dus we leveren ongeveer een stad per week op, en dat is een heel karwei. Daarbij komt nog het werk dat gepaard gaat met steden die vaak met bovengemiddelde interesse bij ons aankloppen.”
Single sign-n via de app
Een grootschalig goed werkend gratis wifi-netwerk zoals BullseyeWifi beoogt, bestaat bij de gratie van veel access points. George: “Die monteren we aan gebouwen, en we verbinden ze met elkaar tot één roamingnetwerk. Alle losse netwerken zijn gekoppeld tot één groot netwerk, zodat je als gebruiker altijd op het netwerk terechtkomt. Je hoeft maar een keer in te loggen, ‘single sign-in’ van de app zorgt dat je voortaan automatisch op BullseyeWifi staat ingesteld. Zo hoef je maar één keer de wettelijke voorwaarden te accepteren.”
Anoniem inloggen
Ook George weet dat er veel marketingkansen liggen bij dit concept, en daarover heeft hij al ideeën. Welke precies, dat blijft geheim tot na de aanleg van de infrastructuur. Voorop staat in ieder geval dat de gebruiker te allen tijde anoniem blijft. George: “Inloggen wordt geheel anoniem. Wij willen absoluut geen namen, wachtwoorden, mailadressen of Facebook-accounts in bezit krijgen.”
Winkels met access points
Om een hele stad te dekken, zijn veel access points nodig. Om de 150 meter één – voor Utrecht betekent dat bijvoorbeeld honderd stuks. Waar laat je die? BullseyeWifi heeft winkelpanden in het vizier. De gedachte is dat winkeliers geenszins bezwaar zullen hebben tegen iets waarmee nieuwe klanten kunnen komen binnenlopen
Zelf doen?
Eerder probeerden sommige steden het zelf, een eigen wifi-netwerk aanleggen. George: “Dat mislukte vaak. Het is duur, en het is lastig om aan een stad een verdienmodel te koppelen. BullseyeWifi is een kleine club met meer slagkracht, en met diverse disciplines. Ons verdienmodel is gebaseerd op advertenties. BullseyeWifi-gebruikers krijgen één keer in de vijf minuten drie seconden reclame – zo veel mogelijk afgestemd op de gebruiker.”
Eerste in Europa
Het buitenland veroveren staat al op de planning – maar eerst de Accenture Innovation Awards. BullseyeWifi heeft de primeur in Europa. In geen enkel land worden op deze schaal grote steden voorzien van gratis Wifi. Aan enthousiasme in Nederland is geen gebrek. Na een mail aan gemeenteraadsleden van alle steden ging het hard. “We werden veel gebeld, door mensen die wilden helpen en met de vraag om de eerste stad met BullseyeWifi te mogen zijn.”
Uploaded with #039;" title="imageshack.us'">ImageShack.us
Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!