De overstap van Burberry-topvrouw Angela Ahrendts naar Apple kwam voor velen als een verrassing. Ahrendts, die met haar toppositie bij Burberry tot de machtigste vrouwen in de mode-industrie en de best betaalde CEO’s van Groot Brittannië behoorde, zal bij Apple als Head of Retail de leiding krijgen over de fysieke winkels en online verkoop.
Hoewel direct bekend werd gemaakt dat Christopher Bailey, al zes jaar Chief Creative Officer bij Burberry, Arhendts op zal volgen, kan het bericht van de onverwachte troonwisseling beleggers maar matig bekoren. Het aandeel van Burberry zakte na de bekendmaking met zuim zeven procent.
Ahrendts die in 2014 bij Apple aan de slag zal gaan, werd geroemd om de manier waarop zij Burberry op de kaart zette op het gebied van digitale innovatie en cross mediale communicatie. Onder haar leiding, sinds 2006, zag Burberry de omzet verdubbelen en de markwaarde zelfs verdriedubbelen.
Hoewel Burberry op dinsdag nog uitstekende halfjaarcijfers presenteerde, lijkt het bericht van de vertrekkende Ahrendts de goede resultaten vooralsnog te overschaduwen.
Ahrendts, die bij Apple het gat moet gaan opvullen dat John Browett vorig jaar bij zijn vertrek achterliet, is niet de eerste prominent uit de mode-industrie die Apple aan zich bindt. Zo werd eerder al de voormalig chief executive van Yves Saint Laurent, Paul Deneve binnen gehaald, evenals Enrique Atienza, senior vice president van Levi’s.
Ahrendts zal een cruciale rol gaan vervullen bij het verstevigen van de postie van de Apple-stores. Ook wordt gespeculeerd over de rol die Ahrendts zou kunnen spelen, wanneer Apple de focus steeds verder verlegt naar lifestyle en wearable technology, zoals de iWatch.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!