Je hebt er misschien al eens van gehoord. Hoe dan ook, theorie is één ding, maar wat kun je er mee op de werkvloer?
Zeker wanneer je niet één merk wilt laten groeien, maar een bedrijf hebt dat bestaat uit meerdere merken in verschillende productcategorieën.
Dat laatste is het geval bij zoetwarenbedrijf Cloetta. Cloetta produceert en verkoopt suikerwerk, chocola, pastilles en kauwgom. Venco, Redband, Sportlife en King zijn allemaal bekende namen van Cloetta in het snoepschap.
Omdat we maatwerk leveren biedt Blauw voor elk budget en ieder merk een oplossing om jouw merk een boost te geven.
Ook gingen we aan de slag met de ‘distinctive brand assets’ (DBA’s). Dat zijn (betekenisloze) merkelementen die zintuiglijk waarneembaar zijn, zoals kleuren, lettertype, muziek.
In de community zetten we een tekentool in om te zien wat mensen tekenen wanneer ze naar een bepaald merk gevraagd wordt. Daarbij wordt ook gecheckt hoe uniek die brand asset voor een merk is. De kleur rood bijvoorbeeld werd vaak gebruikt bij Redband, maar wordt door consumenten ook regelmatig aan concurrenten gekoppeld.
Daarom laten we je graag zelf ervaren hoe je met je merkgroei bezig kunt zijn. Tijdens een workshop bespreken we de resultaten uit het community onderzoek en werken deze uit om tot concrete kansen en groeiplannen te komen. Je zult zien hoe verfrissend en verrassend dat is.
Voor Cloetta kwam tijdens het onderzoek het Smiley snoepje van Redband bijvoorbeeld heel sterk naar voren. Wanneer je dat snoepje voorbij laat komen als product placement in een televisieprogramma koppelen consumenten dat meteen aan Redband.
En de uitdrukstrip (blister) van kauwgum wordt meteen geassocieerd met Sportlife.
We lieten de betrokken brandmanagers daarbij niet over hun eigen merk nadenken, maar vroegen ze te brainstormen over de merken van collega’s. De oogkleppen gaan daardoor af en je wordt uitgedaagd om met een nieuwe, open blik te kijken. Daarmee is het ook nog eens een goeie teambuilding oefening.
Zeker wanneer je niet één merk wilt laten groeien, maar een bedrijf hebt dat bestaat uit meerdere merken in verschillende productcategorieën.
Dat laatste is het geval bij zoetwarenbedrijf Cloetta. Cloetta produceert en verkoopt suikerwerk, chocola, pastilles en kauwgom. Venco, Redband, Sportlife en King zijn allemaal bekende namen van Cloetta in het snoepschap.
Omdat we maatwerk leveren biedt Blauw voor elk budget en ieder merk een oplossing om jouw merk een boost te geven.
Mentaal aanwezig in het hoofd van de consument
Voor Cloetta startten we met Redband en Jellybeans (snoep), Sportlife (kauwgum), Venco (drop) en King (pepermunt). We schakelden onze Blauw Community in om na te gaan op welke momenten je aan een bepaalde categorie denkt. En we vroegen respondenten hoe vaak die momenten voorkwamen.- Wanneer denk je aan drop/snoep/kauwgum/pepermunt?
- Wanneer koop je het?
Ook gingen we aan de slag met de ‘distinctive brand assets’ (DBA’s). Dat zijn (betekenisloze) merkelementen die zintuiglijk waarneembaar zijn, zoals kleuren, lettertype, muziek.
In de community zetten we een tekentool in om te zien wat mensen tekenen wanneer ze naar een bepaald merk gevraagd wordt. Daarbij wordt ook gecheckt hoe uniek die brand asset voor een merk is. De kleur rood bijvoorbeeld werd vaak gebruikt bij Redband, maar wordt door consumenten ook regelmatig aan concurrenten gekoppeld.
Aan de slag met de resultaten uit het community onderzoek
Al na twee weken onderzoek en analyse hadden we genoeg inzichten om aan Cloetta te presenteren. Maar wij vinden het zonde van jouw en onze tijd om met een rapport te komen dat onderin de la eindigt en waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt.Daarom laten we je graag zelf ervaren hoe je met je merkgroei bezig kunt zijn. Tijdens een workshop bespreken we de resultaten uit het community onderzoek en werken deze uit om tot concrete kansen en groeiplannen te komen. Je zult zien hoe verfrissend en verrassend dat is.
Voor Cloetta kwam tijdens het onderzoek het Smiley snoepje van Redband bijvoorbeeld heel sterk naar voren. Wanneer je dat snoepje voorbij laat komen als product placement in een televisieprogramma koppelen consumenten dat meteen aan Redband.
En de uitdrukstrip (blister) van kauwgum wordt meteen geassocieerd met Sportlife.
Inzichten voor je brand strategy
We bespreken en brainstormen tijdens de workshop over de toepasbaarheid van de uitkomsten. Welke insights hebben de meeste potentie en kun je direct gebruiken voor een campagne? En welke inzichten kosten wat meer tijd om uit te werken, maar kun je wel gebruiken voor je langere termijn brand strategy?We lieten de betrokken brandmanagers daarbij niet over hun eigen merk nadenken, maar vroegen ze te brainstormen over de merken van collega’s. De oogkleppen gaan daardoor af en je wordt uitgedaagd om met een nieuwe, open blik te kijken. Daarmee is het ook nog eens een goeie teambuilding oefening.
Dit meetinstrument helpt je vooruit
Cloetta heeft na twee weken onderzoek en een workshop van een half dagdeel een flinke dosis inspiratie en inzichten en werkt nu volop met de How Brands Grow visie. Nu jij nog!- Heb je een beperkt budget of moet je je budget spreiden over je merkenportfolio, maar ben je wel benieuwd naar de mening van de consument?
- Wil je in korte tijd de inzichten van een groot publiek om zelf verder mee aan de slag te gaan?
- Wil je direct draagvlak creëren om binnen jouw bedrijf ideeën om te zetten naar praktische do’s & don’ts volgens het gedachtengoed van Byron Sharp?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!