Studente communicatiewetenschap Isabell Dahnz voerde een onderzoek uit onder alle 330 masterstudenten die in de periode 2010 tot en met 2013 in Twente zijn afgestudeerd. Om erachter te komen wat studenten na hun communicatieopleiding zijn gaan doen is gekeken naar hun LinkedIn-profielen.
Onderwijs
De meesten komen te werken bij andere onderwijsinstellingen en bij financiële instellingen. Maar ook in de gezondheidszorg, onderzoek, marketing en retail vinden veel alumni volgens Dahnz een baan.
85 procent binnen een halfjaar
Van de 330 afgestudeerden zijn er 309 op LinkedIn teruggevonden. 21 profielen bleken onvolledig ingevuld en daardoor niet bruikbaar. Een handjevol mensen is verder gaan studeren en een aantal alumni is gaan reizen.
In de proef zijn 275 alumni opgenomen. 255 van hen blijken een baan te hebben gevonden; nog 20 alumni zoeken een baan. 85 procent heeft binnen een halfjaar na afstuderen een baan gevonden. 53 procent had zelfs binnen een maand een baan gevonden.
Breed scala aan branches
Dahnz’ afstudeercoördinator Mark Tempelman, zelf ook oud-student communicatiewetenschap, is blij verrast met de uitkomsten. ‘Niet alle alumni zijn vakken gaan vullen bij Albert Heijn. Hier bestaat een groot misverstand over. Vaak genoeg hoor ik dat het beeld bestaat dat studenten met een communicatieopleiding lastig aan een baan kunnen komen en dat de opleiding niet goed aansluit bij de wensen van de arbeidsmarkt, maar dit onderzoek toont aan dat onze studenten relatief snel aan een baan verspreid over een breed scala aan branches komen.’
Academisch niveau
Dahnz: ‘Ik heb heel wat verschillende functietitels voorbij zien komen. Hoe langer de mensen aan het werk zijn, hoe meer divers de functiebeschrijvingen worden. Een vervolgonderzoek zou zijn of mensen ook daadwerkelijk tevreden zijn over hun carrière en of ze op academisch niveau werken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!