Premium

WK 2014: in avonduren 21% meer grp’s voor de Ster

De Ster heeft in de weken van het afgelopen WK voetbal 5% meer grp’s uitgeleverd dan tijdens het WK van 2010. In de avonduren was het zelfs 21% meer. Dat blijkt uit een analyse van GroupM.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rondom het WK informeert Adformatie op basis van gegevens van GroupM wekelijks over de stand van zaken met betrekking tot het adverteerdersgedrag. Dit is de laatste update.

In totaal zijn er tijdens het WK op TV 5% meer grp’s ingedeeld dan in 2010. Het grp-aandeel van Ster lag na de groepsfase lager dan in 2010, maar is uiteindelijk nagenoeg even hoog gebleken als toen. In 2010 werden er ook overdag wedstrijden gespeeld, terwijl de teams bij het WK in Brazilië tussen 18.00 en 24.00 (CET) voetbalden. Het aandeel van RTL ligt met 32% ongeveer 1% hoger dan 2010 en dat van SBS komt met 20% juist 3% lager uit dan tijdens het WK 2010.

Het marktaandeel van de Ster lag tijdens de WK-weken van 2014 met een gemiddelde 45,4% (20-49) 0,7%-punt lager dan in 2010, maar in de avond lag het aandeel met 51,5% ruim 4%-punten hoger dan in het avondtijdvak van 4 jaar ervoor. Het valt op dat tijdens dit WK de marktaandelen van RTL en SBS overdag 3 tot 4%-punten lager waren dan in 2010.

Unilever meest zichtbaar
De top 10 van adverteerders heeft met 23% de meeste ruimte ingedeeld gekregen en bestond voornamelijk uit FMCG -en Retailbedrijven. Unilever voerde, evenals in de voorgaande toernooien, de lijst aan. Ook bij de wedstrijden van Oranje was Unilever het meest zichtbaar.

Wegens de tegenvallende resultaten van het EK in 2012 zijn er minder bedrijven geweest die speciale reclame acties rondom dit WK op touw hebben gezet. Maar op televisie was het aantal actieve adverteerders bij de Ster met 309 adverteerders* 12% hoger dan in 2010 en 5% dan in 2012. Rondom de wedstrijden van Oranje was 26% meer actief dan in 2010, toen Nederland evenveel wedstrijden speelde.



Figuur 1. Bron: SKO, 20-49 jr., verkochte 30”grp’s

Hierboven is te zien dat behalve bij de laatste wedstrijd er rondom alle Oranje wedstrijden in 2014 meer grp’s zijn ingedeeld dan in 2010 met als uitschieter de halve finale op 9 juli jl.

In figuur 2 staat het gemiddelde aantal grp’s per blok rondom de wedstijden van het Nederlands elftal weergegeven. De halve finale heeft zowel in 2010 als in 2014 gemiddeld de meeste grp’s opgeleverd en met name in het eerste rustblok.

Het valt op dat er gemiddeld meer grp’s zijn ingezet tijdens wedstrijden in de groepsfasen van 2014 ondanks dat de verwachting van de prestaties van het Nederlands elftal niet zo hooggespannen was. Het uitgezonden tijdstip zal daarop van invloed zijn geweest evenals de verbeterde economische situatie en het toegenomen aantal actieve adverteerders.



Figuur 2. Bron: SKO, 20-49 jr.

*Adverteerders die meer dan 5 30”grp’s hebben ingezet.

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie