Wie redt de verziekte radiomarkt?

De bewegingen in de radiomarkt zorgen voor een hoop vragen en onrust en dat kan niet goed zijn voor het medium.

Door Jeroen Bakker, Magna Global

Er heerst onzekerheid in de radiomarkt en dat geeft veel onrust.  Ook begin mei werd weer duidelijk dat de radiomarkt in Nederland op z’n kop staat. en stelt de doortastende Oostenrijkse RadioCorp aandeelhouder Karl Hapsburg in staat een nieuw radiobedrijf te starten met de zenders 100%NL en Slam!FM. Rising star Radio 10 krijgt een plekje in de nieuwe Talpa-TMG stal naast Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica.

TMG-Talpa
Wie hiervan op korte termijn beter wordt, is duidelijk: Talpa Holding. Dat lijkt heel sterk uit de deal met TMG te komen, alhoewel het een bijzondere, ondoorzichtige deal is. Hoe liggen de verhoudingen? Waar liggen de verwachtingen? Waarom betaalt TMG 27 miljoen euro aan Talpa voor een minderheidsbelang in een nieuwe radioholding en een aandeel van 5% in het tobbende SBS Broadcasting? Is het weer zo’n Hyves-drama zoals we eerder hebben meegemaakt? Wie gaat de nieuwe club leiden en wie gaat de advertentiezendtijd verkopen? Aan het eind van dit tweede kwartaal zou er uitsluitsel moeten komen.

Tot het einde van dit kalenderjaar luidt de gezamenlijke boodschap van TMG’s Sky Radio Group en One Media Sales (OMS): business as usual! Dank je de koekoek… niets blijft hetzelfde! Iedereen is al aan het voorsorteren op de toekomst.

Persgroep
De Persgroep, eigenaar van Qmusic, is niet blij, omdat men de machtsconcentratie in de nieuw te vormen Talpa Radio Holding te groot vindt. Dat gaan ze aanhangig maken bij de concurrentiewaakhond. De Persgroep an sich is toch ook weer geen kleine jongen. Media gaan tegenwoordig over de grenzen van hun eigen silo, hun eigen comfort zone heen, toch? De Persgroep moet zich niet zo druk maken: Qmusic is de tweede zender in de markt in de commerciële doelgroep 20-49 jaar.

Hapsburg
Wat kan het nieuwe radiobedrijf van Hapsburg nog? Kunnen ze mee naar een nieuw soort OMS met Talpa? Houdt Qmusic dat tegen via de waakhond? Gaan ze zelfstandig door of zullen zij zich verenigen met andere marktpartijen als E Power of misschien wel met Qmusic? Wie zal het zeggen? Maar dat ze elkaar weer allemaal aan het besnuffelen zijn, moge duidelijk zijn.

FD Mediagroep
FD Mediagroep is ook niet zo blij, want die trekken nu, midden in het jaar, hun radiohandel terug uit OMS en gaan zelf weer aan de slag om de blokken bij BNR gevuld te krijgen. Ogenschijnlijk dus los van de op handen zijnde Talpa-TMG conglomeratie. De samenwerking met OMS is mislukt, terwijl het doel was om veel meer adverteerders op de zender te krijgen. De stap is op zich begrijpelijk als je de omzet ziet dalen en de marges ziet krimpen, maar lousy qua timing omdat de adverteerdersdeals voor 2016 voor een deel reeds gesloten zijn.

NPO
Ondertussen is de NPO druk bezig om zijn portfolio in stand te houden en aan te scherpen. Is het lek boven bij 3FM, dat zijn marktaandeel aanzienlijk zag slinken? Radio 2 timmert daarentegen wel aardig aan de weg en wint juist marktaandeel. Deels ook weer van 3FM…

Stabiel medium
Radio is zo leuk, zo echt, staat zo midden tussen de mensen en heeft zeer trouwe luisteraars in allerlei varianten met veel luisterminuten per dag. Radio is bovendien een effectief en stabiel medium voor veel adverteerders in de verder zo snel digitaliserende mediawereld.

Het grote probleem is dat niemand lijkt te snappen dat door die hele vrijage die nu gaande is, de politieke touwtrekkerij en het moddergooien de radiomarkt alleen maar verder verziekt wordt. De bewegingen doen het medium nog meer kwaad. Het RAB krijgt ze allang al niet meer op één lijn. Waar moet je beginnen?

Kijk eens om je heen, red het medium!

Jeroen Bakker is Director Planning Magna Global

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie