Het heeft vooral te maken met een ‘uitgekiende marketingstrategie’, zegt whisky-expert Wouter Wapenaar tegen de Volkskrant. 'Je ziet het op tv, er zijn veel reclames.'
De krant meent dat de groeiende populariteit mede veroorzaakt wordt door tv-series als Mad Men en Suits waar het drankje een prominente rol in vervult.
Eigenaar van Jack Daniel’s, Brown Forman, zag de verkoop dit jaar met 8 procent groeien. Niet in de laatste plaats door Jack Daniel’s Tennessee Honey Line (met honing), dat eigenlijk niet zoveel met whiskey te maken heeft. Het zoete drankje trekt vooral jongeren aan.
De verkoop van Jack Daniel’s’ honingvariant zag in 2013 een groei van 30 procent in het derde kwartaal in vergelijking met het jaar daarvoor.
Onlangs lanceerde Jack Daniels whiskey met kaneel, Tennessee Fire.
De export van Amerikaanse whiskey was vorig jaar ruim 1 miljard dollar.
Whiskey en whisky
Niet alleen de whiskeys worden meer verkocht, ook de whiskys (Schots) doen het goed.
Diageo (merkeigenaar van onder andere Johnnie Walker, J&B, Vat69) meldt ook al een paar jaar dat de whiskyverkoop stijgt. Zo kondigde het in 2013 weer een distilleerderij te openen.
(De whiskyverkoop in Azië daarentegen gaat wat minder.)
Ook drankretailketen Gall&Gall in Nederland geeft aan dat whisk(e)ys goed verkopen, maar wilde geen cijfers aan de Volkskrant geven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!