Webwijzer Award voor IB Groep en gemeente Assen

De Informatie Beheer Groep en de gemeente Assen hebben de Webwijzer Award 2005 gewonnen. De overheid bracht in 2004 steeds meer diensten online, maar vergeet nog wel vaak e-mail te beantwoorden, zo blijkt uit de Overheid.nl Monitor 2004.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De prijzen werden afgelopen vrijdag uitgereikt op de Kennismarkt Elektronische/Andere Overheid in Den Haag. De Webwijzer Award is een stimuleringsprijs voor overheidsorganisaties om digitaal te presteren en bestaat uit een Vakjuryprijs en een Publieksprijs. De prijs wordt dit jaar voor de zevende keer uitgereikt.

De Webwijzer Vakjuryprijs gaat naar de Informatie Beheer Groep omdat zij volgens de jury haar klanten in staat stelt veel zaken zelf af te handelen. 'De mogelijkheid om een eigen dossier (Mijn IB Groep) te beheren met alle soorten contacten is een voorbeeld voor andere overheden om na te volgen', schrijft de jury in haar rapport. De gemeente Assen krijgt de Webwijzer Publieksprijs omdat zij burgers ruime mogelijkheden biedt om zelf na te gaan of men ergens voor in aanmerking komt of om te reageren op plannen. In totaal waren dit jaar 15 overheidsorganisaties genomineerd. kent de Webwijzer Award toe.

Bepalend voor de keuze dit jaar was of aan de zogenoemde BurgerServiceCode wordt voldaan. Deze door ontwikkelde code bevat normen voor de digitale relatie tussen burger en overheid. De burger kan daarop terugvallen als hij de overheid wil aanspreken op de kwaliteit van digitale contacten. De overheid kan de code gebruiken om haar digitale informatievoorziening en dienstverlening op orde te brengen. De BurgerServiceCode is dit jaar gebruikt om te toetsen of de overheidswebsites voldoende ten dienste staan van de 'zelfredzame burger'.

De winnaars ontvingen ieder een cheque van 10.000 euro, te besteden aan een verdere verbetering van de sites.

De Webflop 2005 voor de overheidsorganisatie die digitaal teleurstelt, is afgelopen maandag al aan de Tweede Kamer gegeven. In het televisieprogramma Tros Radar demonstreerde Marjet van Zuijlen aan kamervoorzitter Frans Weisglas dat onvoldoende gebruik maakt van de mogelijkheden van internet.

is een onafhankelijk forum dat de kwaliteit van de digitale overheid stimuleert vanuit het burgerperspectief. Het forum inventariseert de wensen van burgers en adviseert overheden. is een initiatief van en wordt gefinancierd door de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing.

Overheid.nl Monitor

Diezelfde dag werden op de Kennismarkt Elektronische/Andere Overheid ook de resultaten van de 'Overheid.nl Monitor 2004/2005' gepresenteerd. De elektronische dienstverlening van de overheid is in 2004 met negen procent gestegen tot 49 procent. Ook de informatievoorziening is sterk gestegen, zo is gemeenteraadsinformatie op ruim 60 procent van de websites te vinden. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2003.
Aan de andere kant vergeten veel overheden nog te reageren op e-mail van haar burgers. Zo toont het onderzoek naar de reactietijd van overheden op e-mailberichten van burgers ten opzichte van 2003 géén verbetering: 20 procent van de overheden stuurt binnen zes weken géén inhoudelijke reactie. Vorig jaar werd hier nog een score van 19 procent non-respons genoteerd.

Overheid.nl Monitor toont verder aan dat de elektronische overheid op de meeste gebieden vooruitgang boekt. Zo heeft de decentrale overheid het afgelopen jaar veel werk gemaakt van het transparanter maken van haar bestuurlijke werkzaamheden en organisatie. Steeds meer gemeenten, provincies en waterschappen presenteren bestuurlijke informatiesystemen. De publicatie van besluitenlijsten en periodieke bekendmakingen op internet neemt toe. Ook de mate van actualiteit wordt jaarlijks beter: 61 procent van de overheidswebsites zijn de laatste drie dagen nog van nieuwe content voorzien. In 2003 was dat nog het geval bij 53 procent van de overheidswebsites.

Het kabinetsstreven om eind 2006 65 procent van de meest gevraagde producten en diensten van de overheid elektronisch aan te bieden, komt volgens de Monitor geleidelijk aan in zicht. Inmiddels wordt een score van 49 procent behaald bij diensten voor burgers en 50 procent voor bedrijven. Dit is in vergelijking met 2003 een toename van respectievelijk negen procent en vijf procent.

De Overheid.nl Monitor wordt sinds 1999 door ICTU/Advies Overheid.nl uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie