De evaluatie van het Effie-jaar is altijd een essentieel onderdeel waarbij, in de woorden van Dick van der Lecq ‘kool noch geit worden gespaard’. ‘Het aantal inzendingen was ouderwets hoog. En de cases waren inhoudelijk sterk, digitaler en innovatiever, concludeerden we.’
‘Dit jaar is de uitdaging om dat te evenaren of verbeteren’, zegt Mary Hoogerbrugge. Daarvoor werkte de stuurgroep nauw samen met de vier juryvoorzitters.
Effie Titanium
Uit de nabespreking kwam ook dat de vorig jaar geïntroduceerde Effie Titanium - die innovatie in de reclamewereld beloont - dit najaar niet meer wordt uitgereikt. Hoogerbrugge legt uit: ‘De vraag is hoe je een dergelijke prijs positioneert. De Effie gaat over effectiviteit. Maar ook een effectiviteitsprijs moet mee met de tijd, dus is het belangrijk om innovatie ook een plaats te geven. Toch zagen we dat die tegenstelling nog best moeilijk te vangen is in zo’n prijs.’
Daar heeft het Effie-team nu een oplossing voor gevonden met de LEFfie, een onafhankelijke prijs die losstaat van de Gouden, Zilveren en Bronzen Effies. Het is een aanmoedigingsprijs voor vernieuwing, met zijn eigen criteria.
Voor de LEFfie geldt straks dat de hoofdjury beslist welke case ervoor in aanmerking komt en vooral zal kijken naar vooruitgang in het vakgebied, een duidelijke rol van innovatie en gebruik van nieuwe technologieën.
Appels met appels vergelijken
Een andere verandering betreft de categorieën Gedrag Kort en Gedrag Lang. Vorig jaar is de categorie Gedragscampagnes in tweeën gesplitst, om campagnes met langetermijneffecten van kortlopende campagnes te onderscheiden. Maar dat leidde tot twee onevenredige categorieën, zegt Hoogerbrugge.
Daarom is de looptijd van de categorie Gedragscampagnes Kort nu aangepast naar maximaal vier maanden en in de categorie Lang langer dan vier maanden. ‘Zo wordt het meer appels met appels vergelijken en kunnen we de jury’s een beetje gelijk belasten.’
De Effie-organisatie wil vooral cases voor de categorie Maatschappelijk (voorheen Bewustwording) aanmoedigen. Van der Lecq: ‘Deze categorie is ook echt bedoeld voor commerciële adverteerders die met hun communicatie een maatschappelijk doel nastreven. Wat goed aansluit op de tijdgeest van purpose advertising.
Effie Kliklijn
Het Effie-seizoen is half mei geopend, er kan dus ingestuurd worden. Van der Lecq: ‘De achterban van de BVA, Vea en Adfo Groep wordt opgeroepen om cases te scouten. In dat verband openen we binnenkort een ‘Effie Kliklijn’ waar iedereen z’n favoriete cases kan opgeven, die bij de Effies echt niet mogen ontbreken’.
Enige strategieprijs
Wat onderscheidt de Effie nu precies van andere awards? Hoogerbrugge: ‘De Effie is de enige strategieprijs van Nederland. Daarbij draait het bij de Effie om zoveel meer dan de uitreiking. We zien de Effies als een kennisinstituut. Over de jaren zijn honderden en honderden marketingcases ingestuurd en van juryrapporten voorzien. Deze zijn toegankelijk, bijvoorbeeld ook voor jong talent. Verder organiseren we weer Effie Masterclasses. Zo bouwen niet alleen veel kennis op, maar delen het ook zodat we met zijn allen beter worden.’
Inschrijven voor de Effies kan op www.effie.nl. De cases dienen uiterlijk 8 september bij de Effie-organisatie binnen te zijn. Er zijn drie deadlines en hoe eerder de case wordt ingezonden, hoe voordeliger. De uitreiking van de Effie Awards is op 31 oktober in het Concertgebouw in Amsterdam. Alle informatie inclusief schrijf- en inzendtips is ook te vinden in de Eppie, de officiele Effie-app, te downloaden in Appstore en Google Play.
Thema 24Festival: Truth or Dare
Dick van der Lecq is vanaf dit jaar voorzitter van het 24Festival gekregen. Op deze dag in het Concertgebouw wordt het Grote Marketingcongres gehouden en is ’s avonds de uitreiking van de Effies.
Thema is dit jaar Truth or Dare. Van der Lecq: ‘Het festival gaat op zoek naar alle waarheden die van invloed gaan zijn op de toekomst van merken en ondernemingen. In ons huidige marketing umfeld blijkt verandering de enige constante te zijn geworden. Veranderingen die we waarnemen door onze persoonlijke, door algoritmes filterende bril. Dus naast die ene waarheid bestaat er nog een tweede waarheid en misschien nog wel meer. Nieuws en fakenieuws. Er zal lef voor nodig zijn om als merk en onderneming te overleven. ‘Truth or Dare’ gaat de meest interessante waarheden op een podium zetten.’
Van der Lecq refereert ook aan een filmpje dat hij maakte voor het MWG-congres, afgelopen februari. ‘Er is in ons vak veel papegaaigedrag. We moeten bij het experimenteren niet vergeten om het resultaat te objectiveren. Hoe zit het nou echt? Dat is en blijft de essentie van de Effie. Het is onze Poolster genoemd. Hoe ingrijpend markten en technologie zich ook ontwikkelen, resultaat is van alle tijden. De Effie is lekker hypevrij.’
Op de foto de Effie Stuurgroep met vlnr Roland van Maanen (ABN Amro), Dick van der Lecq en Mary Hoogerbrugge