De Rijksoverheid heeft besloten al zijn campagnes in te delen in Grote Campagnes en Middelgrote en Kleine Campagnes.
De Dienst Publiek en Communicatie selecteert via een openbare aanbesteding voor ieder cluster vier bureaus. Met die bureaus wordt een raamovereenkomst gesloten van twee jaar.
Voor de aanbesteding Middelgrote en Kleine Campagnes is nog geen shortlist bekend, de winnaars van de Grote Campagnes kregen gisteren het nieuws te horen.
Maar welk bureau welke campagne gaat doen, is nog niet bekend. De specifieke campagnes worden via 'minicompetities' verdeeld, en daarna worden Nadere Overeenkomsten gesloten.
De Grote Campagnes hebben een mediabudget hoger dan 500.000 euro met mogelijke inzet van commercials.
In 2013 ging het bijvoorbeeld om de campagne VanAnaarBeter, een aantal campagnes van de Belastingdienst, Geweld in huiselijke kring en de Oraandonatie-campagne.
Bij de Middelgrote en Kleine Campagnes ligt het budget tussen 150.000 en 500.000 of onder de 150.000. De Bob-campagne, Nix onder de 18, Burgernet en de campagne 4 en 5 mei zijn hier voorbeelden van.
In 2013 werden in totaal 20 campagnes gevoerd met een budget van boven de 150.000 euro.
De Rijksoverheid schreef in november vorig jaar een Europese aanbesteding uit voor het account mediastrategie en –planning. Deze werd gegund aan Kobalt, OMD en Starcom.
Ook in de printeditie van Adformatie die verschijnt op 14 november uitgebreid aandacht voor dit onderwerp.