In de mediawereld zijn we iedere dag op zoek naar nieuwe middelen en manieren om te communiceren met onze doelgroep. Maar het is ook een wereld waarin we doelen stellen (en meten) om het beste resultaat samen met onze klanten te behalen. Voor mediaprofessionals is het de continue uitdaging om je te blijven ontwikkelen en om bij te blijven.
Om dit voor elkaar te krijgen is steeds meer nodig, merk ik. Ik wil blijven ontdekken hoe ik elke dag weer op de hoogte kan blijven van de nieuwste ontwikkelingen en inspirerende cases die er zijn in zowel binnen- als buitenland. We kunnen hier van blijven leren en ik vind het een uitdaging om dit vervolgens ook toe te kunnen passen op de plannen die ik maak voor mijn klanten. Klanten blijven immers altijd vragen om 'innovatie' en 'vernieuwing', terwijl dat in werkelijkheid toch makkelijker gezegd dan gedaan is als adviseur.
Door up-to-date te blijven kunnen wij de klanten, exploitanten, maar voornamelijk onszelf elke dag weer uitdagen. Zo blijft elke dag een nieuwe inspirerende dag, waar we weer met zijn allen vol van kunnen leren. Los van het feit dat de vraag naar innovatie groeit, communiceren we natuurlijk ook met een steeds slimmer wordende consument. Vroeger bestond marketing alleen nog uit mond-tot-mondreclame of een flyertje, terwijl we nu zien dat de consumenten dagelijks beïnvloedt worden door duizenden verschillende marketingboodschappen en als het even kan allemaal tegelijkertijd op hetzelfde moment.
Hoe zorgen we er samen voor dat onze klanten hier tussen uitspringen, de concurrentie een stap voor zijn? Ik denk dat we door ons altijd te blijven vernieuwen en kritisch te blijven naar elkaar we dit kunnen bewerkstelligen.
Synergie
Een van de grootste uitdagingen hierin ligt wat mij betreft in de samenwerking tussen klant en partners. Ik vind het een uitdaging om per klant te kunnen bekijken wat hierin nog te winnen valt, waar ligt de wens van klant en wat is er daadwerkelijk goed voor de klant? Het lukt steeds beter om verder te kijken dan de silo’s van TV, Radio, Digital en Print. We zoeken meer en meer naar de synergie tussen de mediumtypen en kanalen die we kunnen inzetten om onze doelen te behalen.
De kracht hierin zit in het samen nadenken over de strategie en plannen, zowel intern binnen M2, als het samen nadenken met de klant en alle belangrijke overige partners. Een andere kracht blijft mijn inziens ook om up to date te blijven om het beste advies te kunnen geven aan de klanten en ze te kunnen blijven inspireren. Ik wil altijd het stapje voorlopen, altijd diegene zijn die als eerste op de hoogte is en kan informeren over laatste trends, cijfers en ontwikkelingen. Net dat stapje extra leveren en ervoor zorgen dat de doelstelling toch wel behaald wordt of zelfs ruimschoots overschreden wordt.
Partnership
De toekomst van de samenwerking tussen een mediabureau en klant gaat dan ook steeds meer richting een partnership. Door middel van een écht partnership, wat bestaat uit wederzijds vertrouwen, tussen adverteerders en bureaus kunnen de krachten worden gebundeld en natuurlijk ook de kennis om zo te blijven streven naar de heilige graal binnen de media-inzet en de doelstellingen op overall niveau.
Waar M2 ook ooit begonnen is met hoofdwerkzaamheden op inkoop en executie van media, is dit nu al lang niet meer het enige waarvoor wij met klanten samenwerken. De klanten staan open en verwachten partnership en pro activiteit, een echte adviseur aan tafel die hun business begrijpt. Het meedenken met de overall jaardoelstellingen en hier het stukje media in verwerken. Het is niet meer zozeer media inkoop dat de hoofdrol speelt maar het aandeel van media als onderdeel van de gehele strategie en dat is gaaf toch?
Als ik dan nog een mooi voornemen voor het volgende jaar mag uitspreken is dat ik hoop dat we het belang van een échte partnership met zowel klant als exploitant centraal zullen blijven stellen! We hebben een mooie start gemaakt in 2016 maar 2017 mag dit wat mij betreft alleen maar meer en belangrijker worden; ik heb er zin in!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!