door Max Pinas
De actie deze zomer met gratis ijsjes bezorgen van Uber krijgt navolging. Sinds vorige week kun je bij vestigingen van Praxis in de grote steden een kerstboom kopen en thuis of op je werk laten bezorgen. Niet gratis overigens. Praxis vraagt voor deze actie met Uber een bijdrage van €44,95.
Een geinige joint promotion die het goed doet op sociale media? Of is er meer in de hand? Ja dus. Uber is met deze kerstbomenactie bezig om vol in het zicht de eerste commerciële, niet aan taxivervoer gerelateerde diensten te testen. Dit vanuit de verder reikende bedoeling om diensten van Uber te koppelen aan al onze logistieke behoeften.
Dat de ambities van Uber verder rijken dan het op effiiënte wijze organiseren van voordelig taxivervoer, mag duidelijk zijn. Niet voor niets werd vorig jaar de tagline van Uber al aangepast, van ‘Everyones Private Driver’ naar het (meer op de wereld van logistiek en transport aansluitende) ‘Where Lifestyle meets Logistics’.
In 2014 begon Uber in drie Amerikaanse steden met de dienst UberRush, waarmee personen een bestelling bij een winkel binnen enkele minuten kunnen laten thuisbezorgen. Het is beschikbaar op allerhande shopping platforms, waardoor het voor een winkeleigenaar een fluitje van een cent is om deze dienst aan te zetten. Als gebruiker zie je direct hoeveel minuten levertijd je hebt voor een pakketje en waar het pakketje zich bevindt, en je krijgt een notificatie als het voor de deur staat. In Hong Kong begon Uber dit jaar een vergelijkbare proef met de transportdienst UberCargo.
Deze kerstbomen-on-demand actie is niet minder dan de eerste stap in de uitrol van een logistiek netwerk, dat - evenals UberRush - slim gebruik maakt van het bestaande Uber platform. Over een paar jaar kijken we terug op Kerst 2015 en zullen we zeggen: 'Weet je nog dat we vroeger onze spullen op tijd moesten bestellen en een dag moesten wachten?'
Let wel, Uber is aan het testen. Het vinden van een werkbaar businessmodel zal vast niet in één keer lukken. Maar logistiek Nederland mag de borst nat maken.
Voor de volledigheid; ik heb geen enkele verbinding met Uber of Praxis. Behalve dan dat ik als klant wel eens gebruik maak van hun diensten.
Max Pinas is Creative Director bij TamTam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!