TikTok stelt de invoering van zijn nieuwe privacybeleid voor onbepaalde tijd uit. Het bedrijf wilde gebruikers per vandaag gepersonaliseerde advertenties tonen zonder hun toestemming te vragen. Het plan is controversieel.
De Italiaanse privacytoezichthouder GPDP kondigde al een onderzoek aan en de Ierse privacytoezichthouder DPC is in gesprek gegaan met TikTok. Na dat gesprek heeft TikTok besloten om het plan te pauzeren, zegt een woordvoerder van de DPC tegen Techcrunch.
Persoonlijke reclames zonder toestemming
TikTok vraagt gebruikers van zijn app sinds vorig jaar niet meer om toestemming om persoonlijke reclames te tonen; ze dienen simpelweg akkoord te geven. Gebruikers kijken sindsdien verplicht naar persoonlijke advertenties, gebaseerd op hun kijkgedrag in de app. Per 13 juli wilde TikTok helemaal geen toestemming meer vragen voor de reclames, maar het akkoord ermee gaan opnemen in de algemene voorwaarden. De gebruiker geeft dan bij het aanmaken van een TikTok-account direct toestemming voor gepersonaliseerde reclames.
Die redenatie is tegen het zere been van meerdere privacytoezichthouders, die verwijzen naar de strenge regels van de Europese privacywet AVG. De AVG stelt dat nadrukkelijke toestemming van de gebruiker vereist is om gepersonaliseerde reclames te tonen. Of TikTok zijn privacybeleid nu gaat veranderen is nog onbekend. Het bedrijf heeft op moment van publicatie nog niet gereageerd op het uitstel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!