Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom TikTok zijn controversiële privacybeleid uitstelt

Het bedrijf wilde zijn nieuwe privacybeleid vandaag invoeren, maar pauzeert zijn plan na overleg met de Ierse privacyautoriteit.
TikTok
TikTok

TikTok stelt de invoering van zijn nieuwe privacybeleid voor onbepaalde tijd uit. Het bedrijf wilde gebruikers per vandaag gepersonaliseerde advertenties tonen zonder hun toestemming te vragen. Het plan is controversieel.

related partner content for mobile comes here

De Italiaanse privacytoezichthouder GPDP kondigde al een onderzoek aan en de Ierse privacytoezichthouder DPC is in gesprek gegaan met TikTok. Na dat gesprek heeft TikTok besloten om het plan te pauzeren, zegt een woordvoerder van de DPC tegen Techcrunch

Persoonlijke reclames zonder toestemming

TikTok vraagt gebruikers van zijn app sinds vorig jaar niet meer om toestemming om persoonlijke reclames te tonen; ze dienen simpelweg akkoord te geven. Gebruikers kijken sindsdien verplicht naar persoonlijke advertenties, gebaseerd op hun kijkgedrag in de app. Per 13 juli wilde TikTok helemaal geen toestemming meer vragen voor de reclames, maar het akkoord ermee gaan opnemen in de algemene voorwaarden. De gebruiker geeft dan bij het aanmaken van een TikTok-account direct toestemming voor gepersonaliseerde reclames. 

Die redenatie is tegen het zere been van meerdere privacytoezichthouders, die verwijzen naar de strenge regels van de Europese privacywet AVG. De AVG stelt dat nadrukkelijke toestemming van de gebruiker vereist is om gepersonaliseerde reclames te tonen. Of TikTok zijn privacybeleid nu gaat veranderen is nog onbekend. Het bedrijf heeft op moment van publicatie nog niet gereageerd op het uitstel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in