Karel Vuursteen was ceo van Heineken en vertelt in het BierBlad, dat 20 jaar bestaat, over zijn voormalige baas, Alfred Heineken.
Dat Freddy zich overal mee bemoeide wisten we al, maar het is toch weer leuk om het nu weer eens uit de eerste hand te horen.
Vuursteen: ‘Freddy was zeker verliefd op zijn bedrijf. Hij was er letterlijk altijd mee bezig, tot in de kleinste details. De marketingmensen wilden dat de buitenborden van Heineken groen zouden worden. Daar was Freddy het niet mee eens. Nam hij me mee naar de Oudezijds Voorburgwal. Stonden we daar met die enorme auto van hem en al die bewakers er bij. Toen zij hij: “Kijk, Karel, al dat rood, dat zie je! Groene borden zijn als de bladeren aan de bomen, die vallen niet op.” Zo was hij er mee bezig. Zelfs als een letter op een lichtbak het niet deed, zei hij er wat van’.
‘Freddy begreep mensen, hij stond dichtbij ze. Hij las bijvoorbeeld de Margriet. Niet omdat hij dat zo interessant vond, maar omdat hij wilde begrijpen wat huisvrouwen wilden. Door die instelling was hij zo goed in reclame’.
‘Freddy zei altijd: “Je moet tijd nemen om uit het raam te kijken”. Vaak worden mensen geleefd door hun agenda. Je kunt dan nauwelijks echt nadenken.’
‘Uiteindelijk werd onze relatie steeds meer vriendschappelijk. Zaten we in een restaurant en dan zei hij: “Vrouwen kijken meer naar mij dan naar jou. Ik heb meer sexappeal.” “Nee hoor”, zei ik dan. “Je hebt alleen maar meer geld”.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!