Het verhaal van Amy Winehouse is bekend. Talentvolle jonge zangeres belandt onder invloed van kwalijk vriendje in een neerwaartse spiraal van drank, drugs en geweld. Een modern sprookje; alleen de prins op een wit paard ontbreekt nog. Winehouse is niet bepaald een rolmodel voor de jeugd, maar de manier waarop ze in de pers wordt afgebeeld zal voor weinig jongeren een wenkend perspectief zijn. Nou heeft elke alcoholist en junkie wel een triest verhaal, maar het bijzonder talent van Winehouse en de snelle aftakeling voor het oog van de wereld, maakt haar geval wel extra aangrijpend.
Enkele weken geleden kwam er echter goed nieuws uit de Caraïben. Amy geniet een welverdiende body holiday in LeSport Spa op St Lucia. In de roddelbladen is te zien dat de zangeres weer wat vlees op de heupen heeft, en ze dartelt vrolijk met een jonge hunk in de blauwe zee. Een zwaar contrast met de beelden van een verlopen drankorgel die de pubs van Camden terroriseerde. Bless her! Ze zou zelfs zingend zijn aangetroffen op het podium van haar hotel. Een extra bonus voor de sportspa-gasten. Waar kan ik boeken?
Die extra bonus blijkt later toch weer tegen te vallen."Ze loopt altijd in hetzelfde bikinibroekje met haar borsten in de etalage, drinkt teveel, graait naar obers en is grof in de omgang met het personeel" vertelt een anonieme bron aan de verzamelde roddelpers op St Lucia. Prompt slaat de sterke arm der wet toe. De minister van vreemdelingenverkeer zendt Amy Winehouse een fruitmand en verklaart aan de wereldpers dat de zangeres een zegen voor het toerisme is. Waarschijnlijk nadat de regering complete drooglegging van het eiland afgewezen heeft.
Er zit uiteraard een saillante marketingdimensie in deze case. Het is een prachtig voorbeeld van spin doctoring waarbij een nadeel omgewenteld wordt tot het een voordeel is. Er valt hier iets te leren voor city marketeers en destination promotors! Met name Amsterdam zou zijn aantrekkingskracht als sin city of Europe (350.000 hits op Google) actiever onder de aandacht kunnen brengen. Heineken heeft dat thema jaren geleden gebruikt in de Verenigde Staten om meer Amstel te verkopen, en afgelopen voorjaar is de nieuwe campagne los gegaan waarin het biermerk gekoppeld wordt aan de free spirit onder het motto: One Dam Good Beer. Stout is niet altijd verkeerd. Vraag is echter: hoe ver kan marketing gaan?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!