Voor de WK werd de pers opgetrommeld en mochten we allemaal een mooie Nokia N70 proberen mét WK-pakket, maar ik vond het allemaal erg teleurstellend.
Idee was dat je de samenvattingen en hoogtepunten van de wedstrijden op je mobiel kon bekijken. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het duurde eindeloos om een paar minuten te zien. De downloadtijd was/is middeleeuws.
En op momenten dat er geen alternatief was, zo was ik een weekend in de bossen bij Ommen, had ik ook niet genoeg bandbreedte om ook maar iets te zien.
Ik heb het aan mijn vrienden laten zien en ik was binnen no time de risee van het gezelschap. Opscheppen over mobiel internet en voetbalkijken op je mobiel kreeg ik als een boemerang terug. Het was hemeltergend traag.
En daarbij waren de tv-commercials met Van der Gijp en Kieft ook niet erg effectief. Althans: misschien waren er mensen die het wel komisch vonden, maar de boodschap wat je nu met je wk-pakket én UMTS-toestel kon, bleef erg vaag.
Kennelijk was ik niet de enige die niet onder de indruk was. Vodafone laat weten dat in het afgelopen kwartaal het totaal aantal klanten daalde in vergelijking met eind maart met 28.000 tot 3,88 miljoen, ondanks een grote reclamecampagne voor de ontvangst van voetbalbeelden op de mobiele telefoon.
Dit blijkt uit cijfers die de Britse telecomaanbieder maandag heeft bekendgemaakt.
Vodafone had in Nederland de exclusieve rechten op het WK voetbal voor samenvattingen op een mobieltje. De oud-voetballers Wim Kieft en René van der Gijp maakten ook reportages voor het wk-pakket.
Vodafone verstrekt geen concrete gegevens over het aantal UMTS-klanten in Nederland, maar een woordvoerder zei wel dat het aantal is toegenomen.
Het WK voetbal heeft er volgens de zegsman voor gezorgd dat het gebruik per UMTS-klant is gestegen. Zo is er meer televisie gekeken op de mobiele telefoon. 'De daling van het aantal klanten heeft niets met het WK voetbal te maken', zegt de woordvoerder tegen het ANP.
Maar Nederland was dus wel een van de weinige landen waar Vodafone een daling van het aantal klanten moest slikken. Het totaal aantal klanten van Vodafone in al zijn landen bedroeg eind juni 186,8 miljoen, 4,5 miljoen meer dan een jaar eerder.
Het concern liet maandag ook weten dat zijn topman van de Europese tak, Bill Morrow, opstapt. Hij doet dit om familieredenen.
Morrow was pas sinds april aan het bewind.
Vodafone kampt op zijn belangrijkste Europese markten al enige tijd met stagnatie van de groei. Vodafone-topman Arun Sarin komt waarschijnlijk vandaag zwaar onder vuur te liggen bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.
Enkele grote aandeelhouders hebben aangegeven tegen herbenoeming van Sarin te zullen stemmen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!