VNU: winst hoger dan verwacht

De nettowinst voor goodwill amortisatie en voor buitengewoon resultaat van VNU nam in het eerste halfjaar 2000 toe met 21% van EUR 138 miljoen tot EUR 167 miljoen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als gevolg van een toename van het gemiddeld aantal geplaatste gewone aandelen met 17% steeg de nettowinst per aandeel voor goodwill amortisatie en voor buitengewoon resultaat met 3% van EUR 0,73 tot EUR 0,75. “Dit is enigszins hoger dan de bij de presentatie van de jaarcijfers 1999 uitgesproken verwachtingen”, aldus de Haarlemse onderneming vandaag in een persbericht.

De nettowinst voor buitengewoon resultaat daalde met 18% naar EUR 92 miljoen. Deze daling is vooral veroorzaakt door de toegenomen goodwill amortisatie uit hoofde van de acquisitie van Nielsen Media Research en NetRatings in oktober respectievelijk december 1999. De nettowinst steeg sterk tot EUR 670 miljoen als gevolg van een buitengewone bate door de verkoop van VNU Dagbladen.

Het bedrijfsresultaat inclusief het aandeel in het resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen steeg met 21% van EUR 260 miljoen tot EUR 316 miljoen. Exclusief het effect van de hogere koers van de Amerikaanse dollar bedroeg deze procentuele stijging 19. De aanloopkosten, die volledig ten laste van het resultaat komen, stegen met EUR 43 miljoen tot EUR 59 miljoen. Dit laatste bedrag is inclusief EUR 29 miljoen voor internet. Het bedrijfsresultaat uitgedrukt in een percentage van de omzet nam toe van 18,9% tot 19,3%.

De netto-omzet groeide met 21% van EUR 1.276 miljoen tot EUR 1.543 miljoen. De autonome groei van de netto-omzet bedroeg 10%. Hierin was een valuta-effect van 3% begrepen.

In de cijfers over het eerste halfjaar 2000 zijn Nielsen Media Research en NetRatings geconsolideerd, terwijl dit in het eerste halfjaar 1999 niet van toepassing was. Daarentegen is VNU Dagbladen in 2000 niet meer geconsolideerd, terwijl dat in 1999 nog wel het geval was.“Alle groepen droegen bij aan de verbetering van de resultaten. Vooral de resultaten van de groepen marketinginformatie en businessinformatie waren belangrijk hoger dan in het eerste halfjaar 1999”, aldus VNU.De operationele kosten voor het ontwikkelen van internetactiviteiten, inclusief NetRatings, stegen in het eerste halfjaar tot EUR 49 miljoen. Daar stond een omzet tegenover van EUR 20 miljoen tegen EUR 6 miljoen in de eerste helft van 1999. Het aantal page views van de internetsites van VNU bedroeg in het eerste halfjaar ongeveer 460 miljoen ten opzichte van bijna 300 miljoen in het tweede halfjaar van 1999. Medio 2000 zijn in totaal ongeveer 470 personeelsleden (in full-time eenheden) bij de internetactiviteiten betrokken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie