Viacom is echt boos op Google's YouTube

Afgelopen week was het big nieuws in de VS (en ik was daar): de grootste clash tot nu toe tussen oude en nieuwe video.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Viacom sued Google's . De inzet: schending van copyright. Viacom van Google.

Viacom vindt dat YouTube lak heeft aan copyright en op de site fragmenten plaatst uit shows als The Daily Show with John Stewart, The Colbert Report , en de film van Al Gore; an Inconvenient Truth..

Viacom wil genoegdoening voor alle overtredingen in het recente verleden: 160.000 clips, die 1,5 miljoen keer gezien zijn. Het mediabedrijf wil ook dat YouTube voortaan pas Viacom-filmpjes plaatst als het concern toestemming heeft gegeven.

Viacom-ceo Philippe Dauman zegt in USA Today: 'The attitude of Google and YouTube has been to take people's content and ask questions later.'

Hij vindt het gedrag dat niet hoort bij een groot bedrijf als Google.

YouTube laat weten dat het wel de 'legal rights of copyright holders' heeft gerespecteerd. En hoopt dat het onder de regelgeving valt van de .

Dat geeft sites ontslag van vervolging als ze niet handig omspringen met de content van anderen. Maar een site verliest die bescherming als het direct profiteert van de onterecht gebruikte content. Of als het de content niet meteen weghaalt.

Viacom meent dat comedy- en muziekclips de hoeksteen zijn van YouTube's aanbod. In de afgelopen maand heeft Viacom 100.000 clips laten verwijderen van YouTube. Daardoor steeg het verkeer naar de sites van Viacom. Het bedrijf zegt dat het zo de schade heeft gekapitaliseerd.

Deskundigen menen dat het nog lastig wordt wie gaat winnen. De standaarden zijn nog niet echt vastgesteld. Ze zullen waarschijnlijk, zo verwachten de meesten, tot een vergelijk komen.

Maar ook dat kost klauwen met geld....

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie