Premium

Verdeeldheid heerst deze zomer in kijkgedrag

Uitgesteld kijken heeft inmiddels groter aandeel in de kijktijd dan de meeste reguliere zenders.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is in juli 2015 17% minder tv gekeken dan vorig jaar. Vooral het marktaandeel van NPO is deze zomer fors lager en ligt voor de tweede maand op een rij onder dat van SBS.

Voor een deel heeft dit te maken met het feit dat er dit jaar geen WK Voetbal wordt uitgezonden. Maar het ontbreken van een groot, internationaal sportevenement is niet de enige verklaring voor de terugloop, want ook in juni nam de kijktijd al verder af.

Ook RTL levert in. Hoewel de zendergroep het marktleiderschap stevig in handen heeft, is er sinds april een duidelijk dalende trend waarneembaar. In juli daalde het aandeel zelfs onder de 30%. SBS programmeert traditiegetrouw wat meer door tijdens de zomer en dat is terug te zien in het stabiele marktaandeel. Ook BrandDeli doet het aardig en profiteert van de terugval van NPO en RTL in de afgelopen maanden.

Het aandeel van NPO 1 (juli: 13%) steeg in juli weer, maar niet genoeg om de daling sinds april te compenseren. Hetzelfde geldt voor RTL 4 (juli: 14%). Daarentegen stijgt het aandeel van SBS6 juist sinds april gestaag (juli: 10,2%) en ook het aandeel van Net 5 ( juli: 6%) draagt duidelijk bij aan de verbetering bij SBS.


Bron: SKO, Doelgroep 20-49, Tijdvak 18.00-24.00u.

De aangepaste programmering van de grotere zendergroepen tijdens de (goedkopere) zomermaanden geeft een nog duidelijker beeld van de verschuiving in het kijkgedrag. De kijker kan steeds beter bepalen welke content hij kijkt en wanneer. Zo valt op dat HDR (uitgesteld kijken) dat niet aan zenders kan worden toegekend, een vijfde plaats inneemt en daarmee groter is dan de meeste reguliere zenders.

Daarnaast groeit het aandeel van BrandDeli met haar diverse portfolio, terwijl het aandeel Overige Zenders met 8,5% veel hoger is dan voorheen.

Dat deze ontwikkelingen niet incidenteel zijn, blijkt uit onderstaande grafiek. Hierin zijn de marktaandelen van de drie grote zendergroepen NPO, RTL en SBS tijdens de zomermaanden juli en augustus afgezet ten opzichte van Overig (alle andere kijkers). Voor het eerst is het marktaandeel Overig hoger dan dat van NPO, RTL en SBS.


Bron: SKO, Doelgroep 20-49, Tijdvak 18.00-24.00u.

De input voor dit artikel is van GroupM en de Stichting Kijkonderzoek.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie