Van showroom naar website

Drie van de vier Amerikanen raadplegen eerst het internet voordat ze een nieuwe wagen aanschaffen. Autofabrikanten beseffen dat ze in de e-wereld moeten stappen om mee te blijven tellen. Liefst willen ze koploper worden. Marketeers zoeken de juiste strategieën om hun concurrenten te verslaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de autobranche gaat nog geen derde van de winst naar de fabrikanten. Zij krijgen nu alleen het geld dat verdiend wordt met de verkoop van nieuwe wagens. Daarbuiten zijn veel grotere omzetten te behalen. Met de verkoop van occasions bijvoorbeeld, of met after-sales producten en diensten. Ook de markt van autoverzekeringen en financieringsregelingen is een goudmijn gebleken. Via de e-commerce hopen fabrikanten zelf een deel van deze extra inkomsten in handen te krijgen.
De marketingstrategie moet aangepast worden. Het accent ligt bij de e-commerce op de extra's die een automerk te bieden heeft. General Motors heeft bijvoorbeeld , een site voor leningen. Toyota biedt via een uitgebreid dienstenpakket aan. De Japanners verwachten dat ze over vijf jaar 20 procent van de winst hieruit halen.

Via het internet kunnen de fabrikanten ook de klantbinding versterken. Zo stuurt GM een mailtje naar de klant wanneer zijn nieuwe auto gemonteerd gaat worden. In de fabriek hangen camera's, waardoor de koper thuis het hele proces kan volgen.
DaimlerChrysler lijkt minder ver te zijn met de exploitatie van internet, maar dat is slechts schijn. De Duitsers kiezen ervoor om pas het web op te gaan wanneer ze er helemaal klaar voor zijn. De e-activiteiten zijn ondergebracht in een aparte holding. Spil is Ted Lewis, een Amerikaanse computer-professor die DC vertegenwoordigt in Silicon Valley.

manager magazin, juli 2000

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie